Redskaberne til dette tema finder du i gardinet nederst på siden.
Ledelsesinformation skal anvendes til at udvikle og styre området, både politisk, administrativt, fagligt og økonomisk. Det er derfor centralt at gøre sig overvejelser om, hvilken type af information det politiske niveau, de forskellige ledelseslag og medarbejdere har behov for. Disse overvejelser starter ofte, når ledelsen tilrettelægger, hvordan metoder og redskaber til opfølgning anvendes. Dette er omdrejningspunktet i redskaberne til elementet Opfølgning.
Opfølgning i faglig ledelse og styring
I praksis er det væsentligt at sikre en rød tråd mellem den ledelsesinformation, som medarbejdere, den administrative ledelse og fagudvalget anvender. Dels fordi det skaber den bedste kvalitet i data, og dels fordi det understøtter sammenhængen i organisationen.
Fagudvalget
For fagudvalget er ledelsesinformation en vej til at få indsigt og viden inden for området, som giver fagudvalget grundlag for at udvikle området, prioritere indsatser m.m. Ledelsesinformationen til fagudvalget skal derfor blandt andet skabe viden og læring ud fra overblik og indblik i retningen for og resultaterne af den aktuelle indsats. Det kan være aggregerede resultater af de konkrete indsatser for det enkelte barn eller den enkelte unge eller resultater af omstillinger af indsatsen, fx i retning af tidligere og forebyggende indsatser fremfor anbringelser.
Ledelsesinformationen skal meget konkret følge op på principper, serviceniveauer og mål, som fx er formuleret i den sammenhængende børne- og ungepolitik. Læs mere om tilrettelæggelse af politikudvikling i temaet under elementet Styringsgrundlag.
Hvordan tilrettelægges politikudviklingen?
Herudover skal ledelsesinformationen være detaljeret nok til, at udvalget kan styre og prioritere på området, fx gennem budgetopfølgninger, overordnet indblik i administration i forhold til lovmedholdelighed m.m.
Forvaltningsledelsen
Den administrative top- og mellemledelse har brug for ledelsesinformation til at løfte deres ledelsesopgave. Ledelsesinformation giver viden om, hvordan det går med udviklingen og driften af området, og skaber dermed grundlag for, at ledelsen kan sikre den løbende læring samt den organisatoriske og faglige udvikling. Kontinuerlig ledelsesinformation er en central forudsætning for god faglig ledelse, idet den skaber et udgangspunkt for både udvikling og styring. Ledelsesinformationen er kritisk, da den skaber en del af grundlaget for ledelsens styring i forhold til at sikre de rette rammer, organisere og tilrettelægge arbejdet og følge op på indsatsen.
Sagsbehandlerne
Sagsbehandlerne har behov for ledelsesinformation, blandt andet til at få overblik over deres egne sager eller sagsstammen i et konkret team. Dette element kan let overses, men det kan sikre, både at der er et fælles billede af status for sagerne, og at den enkelte medarbejder på en overskuelig og handlingsorienteret måde kan få viden om status for frister, økonomi og resultater i de konkrete sager. Ledelsesinformation på medarbejderniveau understøtter således både kvalitet og effektivitet i sagsbehandlingen gennem hurtigere og bedre overblik, styring af arbejdsprocesser, kobling af viden om sammenhæng mellem indsatser og resultater i egne sager m.m.
Ledelsesinformationen understøtter samtidig også den enkelte medarbejders læring og motivation i arbejdet, blandt andet fordi informationen synliggør resultaterne af medarbejdernes arbejde. Samtidig bidrager information, som aggregeres på team- eller organisationsniveau også med viden om fx resultaterne af indsatsen for udvalgte målgrupper. Ledelsesinformationen er således også en kilde til værdifuld læring for medarbejdere og ledere om, hvordan praksis kan udvikles.
Redskaber
Her følger to redskaber til at afklare, hvem der har brug for at modtage ledelsesinformation.