Redskaberne til dette tema finder du i gardinet nederst på siden.
På området for børn og unge med særlige behov foretager kommunen altid en konkret og individuel vurdering af barnets eller den unges behov for en indsats fra kommunen, hvilken indsats barnet eller den unge skal have, og hvilket indhold og omfang de konkrete indsatser skal have.
Serviceniveauet kan understøtte sagsbehandlernes arbejde med at sikre en ensartet praksis og borgernes retssikkerhed. Et velbeskrevet kommunalt serviceniveau kan desuden bidrage til enkel og klar information om kommunens indsats og faglige retning til borgere og samarbejdspartnere.
Serviceniveau
Serviceniveauet kan ikke tilsidesætte barnets eller den unges behov ved at fungere som minimumskriterier for adgang til en kommunal indsats eller ved automatisk at udløse bestemte indsatser til børn eller unge med en given problemstilling. Serviceniveauet kan sætte faglig retning for sagsbehandlingen ved fx at beskrive niveauet for, hvor hyppigt sagsbehandlerne følger op på indsatser for børn og unge.
Formål med serviceniveauet
Serviceniveauet kan sikre, at:
- der er et centralt redskab til kommunikation og forventningsafstemning på tværs af politikere, forvaltning, leverandører og borgere.
- kommunalbestyrelsen får et redskab til at understøtte sammenhæng mellem økonomien og de ydelser, som borgerne modtager. Serviceniveauet afspejler konkret den løbende udvikling på området, fx i forhold til justeringer i tilbudsviften, og er således et levende redskab, der løbende anvendes, evalueres og justeres.
- lederne får et redskab til den daglige styring af området og et grundlag for opfølgning på budget, service m.m., der ydes til borgerne.
- medarbejderne i forvaltningen og leverandørerne får en fælles faglig ramme for det daglige arbejde.
Implementering og forankring af serviceniveauet
Når serviceniveauet er udviklet eller revideret, venter en vigtig ledelsesopgave i forhold til at implementere serviceniveauet i sagsbehandlingen. Ledelsen skal sikre, at serviceniveauet udmøntes i den daglige praksis.
Flere af de øvrige temaer under elementet Styringsgrundlag uddyber udmøntning af styringsgrundlaget, blandt andet gennem retningslinjer, forankring og opfølgning.
Hvordan udarbejdes retningslinjer for sagsbehandlingen?
Hvordan sikres implementering og forankring?
Hvordan følges der op på styringsgrundlaget?
For at få det fulde udbytte er det en god ide, at serviceniveauet også forankres i det udførende led, det vil sige hos de kommunale, regionale og private leverandører i indsatsen. Leverandørerne har behov for et godt kendskab til serviceniveauerne og deres betydning for konkrete valg af indsatser og handleplaner.
Redskaber
Her følger seks redskaber, der understøtter processen med at udarbejde og formidle kommunernes serviceniveau.