Redskaberne til dette tema finder du i gardinet nederst på siden.
Resultatmåling kan over tid bidrage til et bedre billede af, hvordan det går det enkelte barn eller den enkelte unge. Herigennem kan ledelsen også få viden om, hvorvidt nogle indsatser har bedre resultater end andre, og mulighed for prioritering. Den mere langsigtede resultatmåling kan bl.a. have fokus på, om børn og unge med særlige behov får en ungdomsuddannelse. På kortere sigt er det relevant at følge op på, om de børn og unge, som modtager hjælp, fx får en mere stabil skolegang.
Denne form for resultatmåling kan give skarpere og mere præcise beskrivelser af mål og målopfyldelse i handleplaner - og dermed styrke dialogen mellem myndighed og børn/unge og familier om mål og udvikling samt mellem myndighed og leverandør om mål og resultater. Herunder kan resultatmåling også styrke dialogen om opfølgningen på handleplan for forældre. Resultatmålingen kan også understøtte opfølgningen på de politiske mål og prioriteringen af ressourcer.
Samlet set kan viden om resultater skabe et grundlag for at målrette indsatsen for det enkelte barn eller den enkelte unge, styrke tilbudsviften og prioritere de indsatser, der virker.
Gevinster ved resultatdokumentation
Værdien af et koncept for resultatdokumentation, der følger op, er fx præciseret i eksemplet her på siden.