Redskaberne til dette tema finder du i gardinet nederst på siden.
En sammenhængende børne- og ungepolitik er et meget centralt element i kommunens styringsgrundlag. Politikken skal kommunikere de politiske mål i forhold til kommunens indsats for børn og unge med særlige behov til både borgere, medarbejdere og samarbejdspartnere. Politikken kan blandt andet indeholde en beskrivelse af kommunens værdigrundlag for arbejdet og kommunens strategiske fokus og prioriteringer.
Udvikling af børne- og ungepolitik
Typisk udarbejder forvaltningen, med topledelsen som tovholder, grundlaget for og indholdet i den sammenhængende børne- og ungepolitik. Det sker i tæt samarbejde med det politiske niveau og typisk også andre relevante aktører. Få inspiration til udvikling og implementering af børne- og ungepolitikker ved at folde teksterne ud nedenfor.
Forandringsteori
I processen med og dialogen om at nyudvikle eller justere den sammenhængende børne- og ungepolitik kan der, som figuren viser, tages afsæt i en egentlig forandringsteori. Forandringsteorien kan understøtte dialogen mellem administration og politisk niveau og fx tydeliggøre:
hvilke indsatser der kan bidrage til at realisere politiske visioner på området.
hvordan ledelse i myndigheden og på leverandørniveau kan arbejde med at nå målene gennem en ændring af indsatser.
om der er behov for omprioritering af de økonomiske ressourcer mv.
Figuren viser et eksempel på forandringsteori
Implementering af politikker
Når politikken er udarbejdet og politisk vedtaget, venter den meget centrale ledelsesopgave med at implementere politikken i forhold til organisering og det tværfaglige samarbejde, den faglige udvikling, arbejdstilrettelæggelsen samt opfølgning og ledelsesinformationen. Ledelsen skal så at sige oversætte politikken i den daglige praksis og blandt andet gennem opfølgning og ledelsesinformation skabe rammerne for løbende læring og udvikling. Dette er fokus under temaerne:
Hvordan sikres implementering og forankring?
Hvordan følges der op på styringsgrundlaget?
Redskaber
Her følger fem redskaber, der belyser proces, design, udvikling og formidling i forbindelse med tilrettelæggelse af politikudviklingen.