Redskaberne til dette tema finder du i gardinet nederst på siden.
Retningslinjer er et redskab til at sikre høj faglig kvalitet i sagsbehandlingen. Høj faglig kvalitet kan baseres på:
- inddragelse
- faglig udredning
- valg af indsats
- opfølgning
- metode og dokumentation.
Herunder skal det sikres, at anvendelse af de aftalte socialfaglige metoder i praksis samt det socialfaglige arbejde med børnene og de unge med særlige behov fører til resultater samt overholdelse af lovgivning og opfyldelse af de politiske mål og prioriteringer.
Dette kan fx understøttes ved at udarbejde retningslinjer som grundlag for den konkrete tilrettelæggelse af sagsbehandlingen. Der findes redskaber til udarbejdelse af retningslinjer i temaet om retningslinjer for sagsbehandlingen i elementet Styringsgrundlag.
Hvordan udarbejdes retningslinjer for sagsbehandlingen?
Ledelsens rolle
Retningslinjerne er ikke i sig selv garanti for, at der er en fælles socialfaglig praksis på tværs af sagsbehandlere og teams. For at sikre dette skal der være en tæt daglig ledelse af sagsbehandlerne, hvor de har mulighed for at gå i dialog med en faglig leder eller faglig supervisor om, hvordan arbejdet skal udføres.
Den faglige leder skal også følge op på, at sagsbehandlingen udføres i overensstemmelse med retningslinjerne, lovgivningen mv. Dette foldes mere ud i elementet Organisering og tværfagligt samarbejde samt elementet Opfølgning.
Organisering og tværfagligt arbejde i faglig ledelse og styring
Opfølgning i faglig ledelse og styring
Med udgangspunkt i retningslinjerne kan der skabes en kultur, hvor dét at tale om faglighed og faglige udfordringer er en naturlig del af arbejdet med det enkelte barn/unge/forældre.
Ledelsen har ansvaret for, at indholdet i retningslinjerne også er dét, der udføres i praksis. Ledelsen og medarbejderne er sammen ansvarlige for, at retningslinjerne er opdaterede og i overensstemmelse med lovgivning og god faglig praksis. Det handler altså med andre ord om, at man som leder konstant forholder sig til og vender tilbage til de styringsdokumenter, der er udarbejdet for at sikre, at disse er opdaterede.
For at skabe rammerne om en fælles faglig praksis skal den nødvendige viden om sagsbehandlingen være lettilgængelig. Det kan ske gennem at udvikle et fagligt læringsmiljø i organisationen.
I elementet Faglig udvikling er arbejdet med at skabe et fagligt læringsmiljø nærmere beskrevet.
Faglig udvikling i faglig ledelse og styring
Redskaber
Her følger tre redskaber til arbejdet med at omsætte retningslinjer for sagsbehandling til faglig praksis.