Hvornår skal der være en forhåndsgodkendelse?
Hvis borgeren ikke kan samtykke, kan stofseler kun bruges, når kommunen har truffet afgørelse om/givet tilladelse til det (forhåndsgodkendelse). Indgrebet skal indberettes.
Et gyldigt samtykke kræver, at vedkommende er habil i forhold til det, som vedkommende har samtykket i. Vurderingen af den enkeltes habilitet beror på en konkret vurdering af personens fysiske og psykiske tilstand.
Vurderingen beror på, om man på baggrund af den enkeltes udvikling og dømmekraft kan antage, at pågældende har tilstrækkelig forståelse for betydningen af egne og andres handlinger.
Der kan ikke opstilles absolutte grænser, idet vurderingen også er afhængig af foranstaltningens karakter og intensitet. Et samtykke kan gives udtrykkeligt, dvs. at der klart gives udtryk for, at man er indforstået med den pågældende handling (mundtligt eller skriftligt). Samtykket kan også være stiltiende, dvs. at den enkeltes signaler og opførsel må tolkes således, at der foreligger et samtykke. Det skal her bemærkes, at samtykke ikke kan opnås ved passivitet.
Er brug af stofbælte §128 en magtforanstaltning, når borgeren har givet mundtligt samtykke?
Det afgørende er, om borgerens samtykke vurderes som gyldigt. Hvis der vurderes, at borgerens samtykke er gyldigt (udtrykkeligt eller stiltiende), er der ikke tale om magtanvendelse.
Hvis der vurderes, at borgerens samtykke ikke er gyldigt, er der tale om magtanvendelse, og alle hændelser med anvendelse af stofseler skal derfor forhåndsgodkendes og indberettes.
Når der foreligger en forhåndsgodkendelse til brug af stofseler, skal det så registreres hver gang, at selen sættes på?
I modsætning til tidligere registreringskrav, hvor forhåndsgodkendte indgreb skulle registreres i et bilag hver gang, de blev foretaget, er der med lovændringerne, pr. 1. juli 2024, ikke samme krav til registrering. Der registreres nu samlet, som udgangspunkt for den tidsperiode den kommunale afgørelse (forhåndsgodkendelsen) har været gældende og ud fra et skøn over indgrebenes hyppighed.
Den samlede registrering indsendes i samme skema som indberetningen, når tidsperioden for den kommunale afgørelse ophører, eller betingelserne i øvrigt har ændret sig. I forhold til hyppighed noteres i kommentarfeltet, i hvilket omfang indgrebet har været foretaget inden for afkrydsningsmulighederne.
Skema 2 (Forhåndsgodkendte indgreb) anvendes til en samlet registrering og indberetning af magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten, på baggrund af en kommunal afgørelse (forhåndsgodkendelse), efter servicelovens kap. 24 og 24 a.
Skemaet vil skulle anvendes til en samlet indberetning og registrering af forhåndsgodkendte indgreb, både på handicapområdet og på området for demens eller anden erhvervet og fremadskridende mental svækkelse. I skemaet afkrydses, hvilken målgruppe borgeren tilhører.
Udvidelse af anvendelsen af stofseler § 128
Muligheden for at anvende stofseler udvides, så kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om, at stofseler eller lign. kan anvendes til kørestol eller andet hjælpemiddel, seng, stol eller toilet, når forholdene gør det absolut påkrævet, og der er nærliggende risiko for, at en person er i fare for at lide personskade i følgende tilfælde:
- Ved fald
- Ved uhensigtsmæssig siddestilling
- Ved pludselige og ukontrollerbare bevægelser.
Kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om at anvende stofseler o. lign., efter § 128 bl.a., når der er nærliggende risiko for, at en person er i fare for at lide personskade ved fald, uhensigtsmæssig siddestilling eller pludselige og ukontrollerbare bevægelser.
En person er i fare for at lide personskade, når der er risiko for, at vedkommende kommer til skade som følge af faldet, siddestillingen eller den pludselige og ukontrollerbare bevægelse. Det afhænger af en konkret og individuel vurdering i den enkelte situation, om en sådan risiko foreligger. Der vil i den forbindelse kunne lægges vægt på tidligere hændelser.
Med udvidelsen af anvendelsesområdet er væsentlighedskriteriet for personskaden også blevet fjernet. Det betyder, at personskaden, som personen er i fare for at lide, ikke længere vil skulle være væsentlig, for at stofseler el.lign. kan anvendes. Der vil imidlertid fortsat skulle være nærliggende risiko for, at personen er i fare for at lide personskade.
Stofseler el.lign. vil desuden kunne anvendes, når forholdene gør det absolut påkrævet for at hjælpe en person med at udføre en handling, som uden en stofsele ville være særdeles begrænset eller anstrengt.
Derudover gives der mulighed for at anvende andre hjælpemidler, som er lignende stofseler, såfremt hjælpemidlet i sin funktion og anvendelse m.v. vil kunne fungere på tilsvarende, hensigtsmæssig måde som en stofsele. Det vil betyde, at det bl.a. vil være et bækkenbælte, en sternumstøtte, en neoprensandal til ankelbespænding eller lignende former for hjælpemidler.
Det bemærkes, at stofseler el.lign. alene må anvendes ved uhensigtsmæssig siddestilling, ved pludselige og ukontrollerbare bevægelser og for at hjælpe en person med at udføre en handling, som, uden en stofsele, ville være særdeles begrænset eller anstrengt i tilfælde, hvor vedkommende ikke modsætter sig anvendelsen.