Indberetningen skal ske til den anbringende kommune og det socialtilsyn, der fører det driftsorienterede tilsyn med anbringelsesstedet. Er hændelsen foregået på en intern skole, skal der også ske indberetning til beliggenhedskommunen. Forældremyndighedsindehaveren og en eventuel kommunal eller regional driftsherre skal orienteres.
I menupunkterne til venstre er der mere viden om formålene med registrering og indberetning, om inddragelse af barnet og den unge i forbindelse med registreringen og indberetningen samt proceduren ved registreringen og indberetningen. Her på siden finder du de skemaer, der skal anvendes ved registreringen og indberetningen.
Registrerings– og indberetningsskemaer (jf. voksenansvarsbekendtgørelsen)
Præcisering angående brug af indberetningsskemaer for magtanvendelse over for anbragte børn og unge
Skemaerne nedenfor er opdateret ift. Barnets lov og lovændringer til voksenansvarsloven pr. 1. juli 2024.
Social- og Boligstyrelsen skal gøre opmærksom på, at Social- og Boligministeriet den 19. marts 2025 har sendt "Udkast til ændring af bekendtgørelse om voksenansvar for anbragte børn og unge" i ekstern høring. Udkastet indeholder en række ændringer af bilag 1-3, der indeholder indberetningsskemaer for magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten, der er foregået på børne- og ungehjem, i specialiserede plejefamilier samt på sikrede døgninstitutioner. Høringsmaterialet kan læses her: https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/69784. Den nye bekendtgørelse forventes at træde i kraft den 1. juli 2025.
Vi skal gøre opmærksom på, at høringen kan resultere i, at der sker yderligere ændringer af indberetningsskemaet end de ændringer, der fremgår af udkastet, som er sendt til høring.