Redskaberne til dette tema finder du i gardinet nederst på siden.
Sagsunderstøttende IT-systemer som DUBU, CSC Social, SBSYS med flere har til formål at understøtte kommunens sagsbehandling ved at sikre den nødvendige og lovpligtige dokumentation af sagsbehandlingen. Derudover er formålet med systemerne bl.a. at understøtte en socialfaglig systematik og metodik i sagsbehandlingen.
Fagsystemerne understøtter faserne i sagsbehandlingen med skabeloner og systematik baseret på bestemte socialfaglige metoder – sagens åbning, oplysning, vurdering, afgørelse, bestilling af social indsats og opfølgning.
Ledelsens rolle
Ved arbejdstilrettelæggelsen kan der med fordel tages hensyn til, hvordan kommunens sagsbehandlingssystem i praksis kan understøtte forløbet og indholdet i sagsbehandlingen, så formålet med IT-systemet opnås.
Når man indfører et IT-system til at understøtte sagsbehandlingen, eller når systemet udvikles, vil det kunne medføre ændringer af sagsbehandlingen. Der er derfor behov for, at man som leder indtænker udvikling, realisering og opfølgning af fælles faglig forståelse hos den enkelte og i organisationen som helhed. Dermed bliver der tale om en faglig udviklingsproces, hvor gamle arbejdsgange og metoder skal gennemgås kritisk. Nogle skal evt. fjernes, og nye skal etableres.