Titel: Audit
Beskrivelse: Dokumentet udgør en faglig ramme for arbejdet med ledelsestilsyn/fagligt tilsyn på et tilfældigt udtræk af sager. Audit er en god fælles ramme, hvor det i forvejen sikres, at der udtages sager på de paragraffer, der ønskes i det kommende år, og at der reserveres kalendere hos de medarbejdere og ledere, der skal gennemføre audit. Der er blandt andet udarbejdet skemaer for, hvad der skal undersøges i hver sag. Med denne ramme er der mulighed for at skabe læring hos medarbejdere og ledelse og dermed understøtte god sagsbehandling.
Hent eksempel på audit
Titel: Kompetenceoversigt
Beskrivelse: En kompetenceoversigt giver overblik over de kompetencer, der er tilstede og giver et godt udgangspunkt for at planlægge kompetenceudvikling. Bør suppleres af en oversigt over kompetencebehov og ønsket kompetenceprofil.
Hent eksempel på kompetenceoversigt
Titel: Kompetencemodel
Beskrivelse: Dokumentet definerer tre kompetenceniveauer og en række kompetenceområder og kan bidrage til at kompetenceudvikling kan foregå mere systematisk ved at klarlægge de eksisterende kompetenceniveauer i forhold til behovet.
Hent eksempel på kompetencemodel
Titel: Bevillingskompetenceplan
Beskrivelse: Oversigt over indstiller og godkender fordelt på ydelsesparagraffer. Godkendelseskompetencer er koblet med ydelsespakker, timeantal og VUM-kategorier.
Hent eksempel på bevillingskompetenceplan
Titel: Ledelsestilsyn baseret på faserne i Voksenudredningsmetoden
Beskrivelse: Skabelon til ledelsestilsyn på voksensager. Struktureret efter faserne i VUM. Kan danne basis for en tematiseret opfølgningspraksis og læringsproces efterfølgende. Skemaet bør justeres, så det stemmer overens med kommunens version af VUM.
Hent skabelon til ledelsestilsyn baseret på VUM
Titel: Organisering og strategi for sparring
Beskrivelse: Dokumentet opstiller vision og formål med den valgte organisering og strategi for sparring. Herefter følger en beskrivelse af de forskellige mødetyper, herunder deres mål i forhold til det overordnede formål med organiseringen og strategien for sparring samt konkret beskrivelse af kadencen for afholdelse og fremgangsmåde for hver mødetype, herunder fordeling af roller og ansvar.
Oversigten giver både fælles begreber og sætter den enkelte mødetype ind i en større sammenhæng og bidrager til klarhed over roller og ansvar.
Kan også understøtte introduktion til nye medarbejdere.
Hent eksempel på organisering og strategi for sparring
Titel: Strategi for kompetenceudvikling
Beskrivelse: Strategien består af beskrivelse af de overordnede rammer, som strategien skal tale ind i, den vision som strategien skal bidrage til at realisere, formålet set både i et medarbejder- og et borgerperspektiv samt mål. Endelig beskrives de konkrete kompetenceudviklingstiltag: introduktionsforløb og sidemandoplæring, løbende kompetenceudvikling og eksterne kurser og efteruddannelse til enkeltpersoner. Kan bruges til at skabe sammenhæng fra politikker og strategier til medarbejdernes konkrete kompetencer. Bemærk at målene kan gøres mere konkrete og målbare.
Hent eksempel på strategi for kompetenceudvikling
Titel: Funktionsbeskrivelse - faglig koordinator
Beskrivelse: Eksempel på beskrivelse af koordinatorfunktion for handicaprådgivere. Understøtter fælles forståelse og anvendelse af koordinator, der kan være et greb i forhold til sparring og videndeling alt efter organisering. Dokumentet beskriver koordinatorens teamprofil, hovedfunktion i form af primære opgaver, ansvarsområde, kompetence og kvalifikationskrav.
Hent eksempel på funktionsbeskrivelse
Titel: Planche – Retningslinjer for børnehandicapområdet
Beskrivelse: Et eksempel på en planche som kort opsummerer retningslinjer for, hvordan en kommune/et team arbejder med på børnehandicapområdet. På kun én side præsenteres grundlæggende principper og værdier for arbejdet, metoder og værktøjer, samarbejdspartnere, mødekadencer, kompetenceudvikling og de paragraffer (i Serviceloven) som hyppigst benyttes. Dokumentet viser, hvordan en simpel grafisk opstilling kan hjælpe til at skabe overblik i en kompleks hverdag.
Hent eksempel på retningslinjer for børnehandicapområdet