Spørgsmål: Vi er vant til at bruge nogle rigtig gode standardformuleringer for formålet med hjælpen. Kan vi ikke bruge dem længere?
Svar: Nej, ikke hvis de ikke passer til borgerens situation. Indsatsformålet skal tage udgangspunkt i en konkret faglig vurdering af borgerens behov og det overordnede formål for indsatsen til den konkrete borger.
Spørgsmål: Skal man anvende indstillingen, hvis sagsbehandleren har den fulde kompetence til bevilling?
Svar: Nej, det er ikke nødvendigt.
Spørgsmål: Skal man vedlægge andre oplysninger end indstillingen til visitationsudvalget?
Svar: Erfaringer har vist, at indstillingsdokumentet er med til at målrette oplysninger til visitationsudvalget, og indstillingen er som udgangspunkt selvbærende. Af indstillingen fremgår den samlede faglige vurdering, som kan læses uden udredningsskemaet. Derfor skal visitationsudvalget som udgangspunkt kun have indstillingsdokumentet. Det er dog op til den enkelte kommune at fastlægge, hvorvidt der er brug for yderligere oplysninger.
Spørgsmål: Hvorfor kan visitationsudvalget ikke bare få udredningen?
Svar: For at effektivisere processen er indstillingen udviklet, så visitationsudvalget udelukkende får de nødvendige oplysninger om borgerens situation. Hvis det i nogle tilfælde er nødvendigt, at visitationsudvalget også får fx udredningen, kan denne også gøres tilgængelig for visitationsudvalget. Sagsbehandlere og mellemledere på området har dog vurderet, at udredningen i de fleste tilfælde vil indeholde flere oplysninger end nødvendigt.
Spørgsmål: Hvorfor skal man angive alternative indsatser?
Svar: Det er ikke et krav i lovgivningen at opstille alternative indsatser, men ud fra hensynet om at vælge den bedste indsats til prisen, kan det være gavnligt at overveje forskellige alternative indsatser. Typisk beslutter man på kommunalt niveau, om man ønsker at følge denne fremgangsmåde.
Spørgsmål: Samler handleplanen alle indsatser for den enkelte borger?
Svar: Handleplanen samler oplysninger om den indsats, som er bevilget borgeren. Hvis borgeren modtager indsatser fra andre forvaltninger, vil det som udgangspunkt være hensigtsmæssigt, at også disse indsatser samles i en overordnet handleplan. Metodens handleplan kan derfor godt indeholde mål og indsatser fra andre forvaltninger, såfremt det vurderes relevant for borgeren.
Spørgsmål: Hvis borgeren bliver tildelt flere ydelser, fx midlertidigt botilbud, dagtilbud og kørsel, kan der så laves én handleplan, der dækker de tre ydelser?
Svar: Ja. §141-handleplanen i VUM er tænkt bredt og samlende på tværs af ydelser. Formålet med at udarbejde §141-handleplanen er bl.a. at sikre en sammenhængende og helhedsorienteret indsats.
Spørgsmål: Hvornår i processen skal handleplanen udarbejdes?
Svar: Arbejdet med handleplanen påbegyndes, når sagsbehandleren vurderer, at der skal igangsættes en indsats. Handleplanen skal først afsluttes, når der er truffet endelig afgørelse om indsatsen, da handleplanen bl.a. beskriver, hvilke formål og mål der er med den indsats, der er truffet afgørelse om.
Spørgsmål: Kan sagsbehandleren og borgeren vente med at opstille mål, til borgeren har været i gang med indsatsen i en periode?
Svar: Ja, i enkelte tilfælde kan det være relevant at vente med at formulere de konkrete mål for indsatsen. Det kan fx være borgere, som er meget svingende i deres tilstand, og hvor der kan være behov for at følge dem over en periode (fx i et botilbud) med henblik på at kunne opnå mere viden om borgerens problemstillinger, inden der kan opstilles realistiske mål. I disse tilfælde kan det være relevant at vente med at formulere målene med indsatsen, indtil der er større klarhed over udfordringer, ressourcer og behov.