Taskforcen på handicapområdet tilbyder løbende korte læringsforløb på voksen- og børnehandicapområdet. Alle kommuner, der ikke aktuelt deltager i et langt analyse- og udviklingsforløb ved taskforcen, kan søge om et læringsforløb. Forløbene tildeles efter først til mølle-princippet.
Læringsforløbene er målrettet ledere og medarbejdere på myndighedsområdet, der arbejder med handicapområdet.
Ansøg om kort læringsforløb
Forløbet målrettes kommunens ønsker
Med et kort læringsforløb får kommunen en særligt tilrettelagt temadag, hvor taskforcen og kommunen går i dybden med et bestemt tema. På dagen får deltagerne mulighed for at få ny viden, genopfriske eksisterende viden og drøfte juridiske og socialfaglige spørgsmål om sagsbehandling på handicapområdet.
Det valgte tema skal indeholde såvel juridiske som socialfaglige problemstillinger. Juridiske problemstillinger kan fx handle om sagsoplysning, helhedsvurdering og udmåling af støtte. Socialfaglige problemstillinger kan fx handle om inddragelse af borgeren og netværk, faglig udredning, valg af indsats og opfølgning på indsats.
Det er også et krav, at temaet vedrører taskforcens målgruppe og de paragraffer, der indgår i taskforcen.
Afgrænsning af målgruppe
Taskforcens målgruppe er personer med støttebehov som følge af betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.
Relevante paragraffer
På voksenhandicapområdet kan der søges om et forløb inden for SEL §§ 84, 85, 95, 96, 97, 103, 104, 107, 108 og ABL § 105.
På børnehandicapområdet kan der søges om forløb inden for SEL §§ 32, 32a, 41, 42 og 44 jf. 84. (frem til 31. december 2023) og barnets lov §§ 83, 85, 86, 87 og 90, jf. SEL 84 (fra 1. januar 2024)
Eksempler på temaer
Relevante temaer kan være:
- Optagelse i længerevarende botilbud og afklaring af støttebehovet i den forbindelse.
- Valget mellem socialpædagogisk støtte og midlertidigt botilbud.
- Personkredsen for tabt arbejdsfortjeneste og merudgifter
- Sager hvor borgeren har behov for hjælp efter flere bestemmelser, og hvor snitflader er vanskelige at definere på voksenhandicapområdet.
For at sikre, at læringen bliver konkret og praksisnær, skal kommunerne forud for forløbet sende en case om det valgte tema til taskforcen. Casen anvendes som udgangspunkt for dagen og er en forudsætning for gennemførelse af forløbet.
Forløbet gennemføres af Ankestyrelsen og Social- og Boligstyrelsen.