Spørgsmål: Hvordan skal virksomheder registrere den løn, der er tjent med brug af socialt frikort?
Svar: Lønudbetalinger skal indberettes til en særskilt IT-løsning, der er lavet til socialt frikort-ordningen:
IT-løsningen tilgås gennem www.socialtfrikort.dk
Løn, der er optjent med brug af et socialt frikort, må ikke indberettes til eIndkomst, da indtægten dermed ikke vil være omfattet af ordningen med socialt frikort.
Spørgsmål: Er arbejdsgivere forpligtede til at ansætte borgere med socialt frikort?
Svar: Nej. Det er frivilligt at ansætte borgere med socialt frikort. Det skal aftales mellem borgeren og den potentielle arbejdsgiver, at arbejdsgiveren indberetter borgerens indtægt til it-løsningen på www.socialtfrikort.dk, således at borgeren kan anvende sit sociale frikort i forbindelse med ansættelsen.
Spørgsmål: Kan løn, der er optjent med brug af socialt frikort, udbetales kontant?
Svar: Ja, arbejdsgiveren skal blot sørge for at indberette beløbet til it-løsningen på www.socialtfrikort.dk.
Spørgsmål: Anbefales virksomhederne at anvende honorar eller timelønsbetaling?
Svar: Begge dele er muligt, og det er derfor en beslutning, som virksomheden og borgeren skal træffe.
Spørgsmål: Er der regler for lønniveauet for det arbejde, som borgere løser med brug af socialt frikort?
Svar: Der er ikke regler for lønniveauet, medmindre der er en overenskomstbestemt mindsteløn på området. I så fald skal denne følges. Borgeren og arbejdsgiveren skal selv aftale lønnen/honorarets størrelse inden for rammerne heraf.
Spørgsmål: Hvor mange timer skal borgeren arbejde?
Svar: Der er ingen regler eller krav om antallet af timer.
Spørgsmål: Hvad sker der, hvis man når beløbsgrænsen på 44.691 kr. (2026-niveau)?
Svar: Når en person med socialt frikort har tjent 44.691 kr. (2026-niveau) i et kalenderår, vil vedkommendes efterfølgende indtægt være skattepligtig, ligesom indtægten vil blive modregnet i borgerens eventuelle offentlige ydelser. Det er derfor ikke muligt at registrere indtægt, der får borgerens samlede indtægt til at overstige beløbsgrænsen, i It-løsningen på www.socialtfrikort.dk. Al øvrig indtægt skal i stedet indberettes til eIndkomst.
Spørgsmål: Kan allerede udført arbejde og lønnede timer konverteres til socialt frikort?
Svar: Nej. Det sociale frikort kan kun anvendes ifm. indtægt, der er opnået efter visitation til ordningen.
Spørgsmål: Hvordan optjenes og udbetales feriepenge, når der anvendes et socialt frikort?
Svar: Borgere med socialt frikort optjener samtidighedsferie, hvilket betyder, at de har mulighed for at afholde feriedage med løn, i takt med at de optjener dem. Såfremt borgeren ikke afholder sine feriedage, skal der i stedet udbetales feriepenge til borgeren. Feriepengene skal medregnes som en del af borgerens indtægt på det sociale frikort og udbetales sammen med lønnen.
Spørgsmål: Skal der betales arbejdsmarkedsbidrag af indkomst opnået med brug af et socialt frikort?
Svar: Nej. Indkomsten er ikke skattepligtig, og der skal derfor ikke betales arbejdsmarkedsbidrag.
Spørgsmål: Skal der udbetales pension til borgere med et socialt frikort?
Svar: Ja. Pensionsbidraget indgår i den indtægt, der tæller med ved brug af et socialt frikort og skal derfor registreres som en del af beløbet på www.socialtfrikort.dk. Pensionsbidraget må ikke indberettes til eIndkomst, da det i så fald kan blive modregnet i andre offentlige ydelser på linje med pensionsindbetalinger, der følger almindelig løn.
Spørgsmål: Hvad skal man gøre, hvis der er blevet trukket skat m.v. af ens indtægt?
Svar: Man skal kontakte sin arbejdsgiver. Det er vigtigt, at arbejdsgiveren indberetter lønnen korrekt til www.socialtfrikort.dk. Hvis arbejdsgiveren derimod har indberettet lønnen til eIndkomst, bliver indtægten automatisk modregnet i eventuelle offentlige ydelser, og indkomsten bliver skattepligtig. Hvis arbejdsgiveren i så fald har brug for hjælp til at trække lønnen ud af eIndkomst igen, kan de kontakte Skattestyrelsen.
Spørgsmål: Hvad skal man gøre, hvis ens indtægt er blevet modregnet i ens offentlige ydelse, fx boligstøtten?
Svar: Man skal kontakte sin arbejdsgiver og sin handlekommune. For at det sociale frikort kan anvendes, skal arbejdsgiveren indberette lønnen til it-løsningen, der findes på www.socialtfrikort.dk. Såfremt indtægten er blevet modregnet i ens offentlige ydelse, har arbejdsgiveren formentlig indberettet lønnen til eIndkomst i stedet. Der er derfor brug for, at arbejdsgiveren trækker lønnen ud af eIndkomst igen. Dernæst skal man kontakte sin handlekommune, som forventeligt kan hjælpe med at udbetale det fulde beløb på ens offentlige ydelse. Både borgere og kommunen kan logge ind på www.socialtfrikort.dk og se hvor meget, der er tjent via det sociale frikort.
Spørgsmål: Kan man få kørselsfradrag ifm. arbejde på et socialt frikort?
Svar: Nej. Det skyldes, at man ikke skal betale skat af indtægt, hvor der er anvendt et socialt frikort.
Spørgsmål: Skal man oplyse sin indkomst via socialt frikort på sin årsopgørelse/selvangivelse?
Svar: Nej. Indtægt, der er opnået med brug af socialt frikort, skal ikke oplyses på skat.dk.