Kommunens myndighedsopgaver på området for udsatte børn og unge analyseres både ud fra den konkrete sagsbehandling, retningslinjerne herfor og den faglige ledelse og organisering af området.
I analysen og rådgivningsforløbet fokuserer Task Forcen på Social-, Bolig- og Ældreministeriets pejlemærker for kvalitet i sagsbehandlingen, som tilsammen danner afsæt for Task Forcens kvalitetsforståelse. De enkelte pejlemærker operationaliseres i Social- og Boligstyrelsens udgivelse Anbefalinger til kvalitet i sagsbehandlingen – børn, unge og familier i udsatte positioner. De fire pejlemærker er:
- Inddragelse
- Faglig udredning
- Valg af indsats
- Opfølgning
En vigtig forudsætning for, at kvaliteten udmøntes på tværs af de fire pejlemærker, er, at der er sammenhæng mellem politik, styring, faglig ledelse og praksis. Derfor er der i analysen også et særligt fokus herpå. Analysen bygger samtidig på kommunens egne oplevede behov for forandring, såvel som oplevede styrker og udfordringer i arbejdet.
Herudover gennemgår Ankestyrelsen og VISO 12 af kommunens konkrete børnesager som sammen med interviews og skriftlige materialer fra kommunen ligeledes bidrager til analysen.
På baggrund af analysen udarbejder Task Forcen en analyserapport, der præsenterer kommunens styrker og udfordringer samt kommer med anbefalinger til, hvad kommunen med fordel kan sætte fokus på i den fremadrettede udvikling af området.
I løbet af analysefasen afholdes en workshop om kvalitet i sagsbehandlingen med medarbejdere og ledere, hvor der fokuseres på forståelse af kvalitet i de forskellige sagsskridt, og hvordan kommunen kan arbejde videre hermed. Der følges op på det konkrete arbejde med at sikre ensartethed og kvalitet i de enkelte sagsskridt med en workshop for medarbejdere og ledere om arbejdsgangsbeskrivelser.