Faglig ledelse

Er den faglige ledelse tilrettelagt således, at den samlet set understøtter god kvalitet i sagsbehandlingen på handicapområdet?

Her på siden finder du taskforcens anbefalinger til, hvordan kommunen tilrettelægger den faglige ledelse på handicapområdet. Anbefalingerne bygger på taskforcens kvalitetskriterier, der er udgangspunkt for vores analyser af kommunernes praksis. Desuden finder du en række materialer, som du kan lade dig inspirere af, når du arbejder med faglig ledelse i din egen kommune.

Taskforcens Anbefalinger

Et fælles fagligt grundlag, hvor man arbejder målrettet og struktureret med fx vidensdeling, ledelsestilsyn og kompetenceudvikling, er en forudsætning for en ensartet og systematisk praksis. Det vil sige, at rådgiverne har den samme tilgang, og at de benytter de samme redskaber og metoder.

Faglig sparring og vidensdeling

Taskforcen anbefaler, at kommunen arbejder systematisk med faglig sparring og videndeling. 

Hvorfor: Systematisk faglig sparring og videndeling er med til at sikre kvalitet i sagsbehandlingen. Sparring og videndeling understøtter, at sagsbehandlingen sker ensartet, systematisk og i overensstemmelse med den aktuelle lovgivning og praksis. Sparring og videndeling muliggør desuden læring og udvikling af sagsbehandlingen, herunder anvendelse af aktuelt bedste faglige viden og udvikling af et fælles fagligt grundlag for sagsbehandlingen.

Kompetenceudvikling

Taskforcen anbefaler, at kommunen arbejder strategisk med udvikling af rådgivernes kompetencer. 

Hvorfor: En strategisk tilgang til kompetenceudvikling understøtter, at kommunens kompetenceudvikling bidrager til at realisere de politiske og strategiske ambitioner og målsætninger på området. Derudover bidrager strategiske og målrettede kompetenceløft til at styrke det fælles faglige grundlag for sagsbehandlingen.

Fagligt ledelsestilsyn

Taskforcen anbefaler, at kommunen følger løbende op på kvaliteten i sagsbehandlingen gennem fagligt ledelsestilsyn. 

Hvorfor: Et systematisk og løbende fagligt ledelsestilsyn med fokus på læring og udvikling bidrager til at sikre kvalitet i sagsbehandlingen. Fagligt ledelsestilsyn understøtter ledelsens opgave med at styre og udvikle handicapområdet ved at synliggøre udfordringer, udviklingspotentialer og behov for kompetenceudvikling.

Materialer fra taskforcen

Herunder finder du et udvalg af skabeloner, redskaber og inspirationsmateriale, taskforcen har indsamlet vedrørende temaet Faglig ledelse.

Koncept for ledelsestilsyn

Social- og Boligstyrelsen har i samarbejde med Ankestyrelsen og tre kommuner udviklet et redskab til ledelsestilsyn, som bidrager til indblik i egen praksis og hjælper med at identificere lærings- og udviklingsområder. Ledelsestilsynet henvender sig til både børne- og voksenhandicapområdet.

Redskabet til ledelsestilsyn indeholder et overordnet og et uddybende tilsyn:

  • Det overordnede ledelsestilsyn giver et generelt overblik over kvaliteten af kommunens sagsbehandling.
  • Det uddybende ledelsestilsyn går i dybden og undersøger kvaliteten inden for særlige temaer i kommunens sagsbehandling.

Begge former for ledelsestilsyn undersøger både juridiske og socialfaglige aspekter af kommunens sagsbehandlingspraksis.

Gå til Koncept for ledelsestilsyn

Organisering og strategi for sparring

Dokumentet beskriver vision, formål, mål og organiseringen af sparring på handicapområdet. Desuden beskrives forskellige mødetyper med relevans for sparring, fx teammøder og sagssparring. Oversigten bidrager til klarhed om roller og ansvar for sparring.

Hent Organisering og strategi for sparing

Bevillingskompetenceplan

Eksempel på kompetenceplan på voksenhandicapområdet. Planen giver en overblik over indstiller og godkender fordelt på ydelsesparagraffer.

Hent Bevillingskompetenceplan

Funktionsbeskrivelse for faglig koordinator

Dokumentet beskriver den faglige koordinators opgaver og ansvarsområder. Beskrivelsen understøtter en fælles forståelse og bidrager til at sikre klarhed om koordinatorens roller og ansvar.

Hent Funktionsbeskrivelse for faglig koordinator

Procedure for klagesager

Proceduren beskriver håndtering af klagesager og afgørelser fra Ankestyrelsen. Den enkelte kommune kan med fordel definere, hvordan der skabes fælles læring på baggrund af klagesager og afgørelser.

Hent Procedure for klagesager

Strategi for kompetenceudvikling

Frederikssund Kommunes Kompetenceudviklingsstrategi for Afdelingen for Voksenstøtte 2022-2023 er et eksempel på, hvordan man som kommune kan forholde sig til tænke kompetencer og kompetenceudvikling.

Her kan du læse om, hvordan kommunen sikrer, at medarbejderne har de nødvendige faglige kompetencer til at løse afdelingens kerneopgaver gennem definering af kompetenceniveauer, opstilling af læringsmål og aktiviteter der sikrer  forankring i hverdagen.

Hent Strategi for kompetenceudvikling

Nyhedsbrev

Vores nyhedsbreve holder dig opdateret med faglig viden, information om ansøgningspuljer, nye udgivelser, konferencer og temadage på socialområdet.

Tilmeld dig her