Hovedelementerne i Ønsketure består af:
- Udvikling af ferie- og udflugtskatalog i samarbejde med borgere og frivillige med og uden udviklingshæmning.
- Formidling af ferie- og udflugtskataloget til borgergruppen.
- Rekruttering af frivillige til turene gennem ULF Ferie.
- Planlægning af turene, herunder møde med frivillige.
- Afholdelse af turene.
Sådan gør I:
Udvikl et ferie- og udflugtskatalog
Første opgave består i at udvikle et ferie/udflugtskatalog. Det sker i samarbejde med borgere og frivillige med og uden udviklingshæmning.
I projektgruppen afholdt man en workshop, hvor borgere, frivillige og medarbejdere deltog. Her kom der rigtig mange gode ideer til, hvilke ture man kunne tænke sig at komme på. Så blev der afholdt møde i projektgruppen, hvor man så på, hvilke ture der var mulighed for at tage på, og hvem der skulle være vært for hvad.
På baggrund af projektgruppemødet blev der udarbejdet et ferie/udflugtskataloget, hvor de forskellige ture blev stillet pænt og kreativt op.
Medarbejdere videreformidler ferie- og udflugtskataloget
Engagerede medarbejdere med daglig kontakt til borgerne er en vigtig brik i at gennemføre det næste trin. For det er medarbejderne, der motiverer borgerne til at deltage og sikrer, at borgerne kommer afsted.
Rekrutter frivillige via ULF Ferie eller kommunen selv
Frivillige, der kan deltage på de forskellige ture, skal engageres. Det kan fx ske via ULF Ferie, der har stort kendskab til at engagere frivillige og som allerede samarbejder med frivillige ift. både Ønsketure og ULF Feries rejser i det hele taget.
Som kommune kan man også selv finde frivillige. Nogle af disse frivillige kan være borgere med udviklingshæmning, der har et højt funktionsniveau.
Planlæg turene med skiftende værter
Op til selve turen er der en del praktisk/organisatorisk arbejde for værtskommunen. De 4 projektkommuner har i samarbejdet haft værtsrollen på skift. Værtsrollen drejer sig fx om at holde styr på tilmeldinger, betaling, hvilke spisesteder man skal på, bestilling af billetter, arrangere transport med mere.
Forud for selve dagen(e) arrangeres der et møde med den/de frivillige, hvor der samstemmes ift. forventninger og laves opgave- samt rolleafklaring.
Afholdelse af turene
Så oprinder dagen, hvor turen afholdes, og her kan man forvente alle former for uventede udfordringer og praktiske barrierer, der som regel kan løses i samarbejde med frivillige og borgere. Forvent også masser af morskab, gode oplevelser og nye venskaber.
I projektgruppen ville man gerne have arbejdet mere med 1-2-3 ordningen, hvor borgerne først kom på en mindre tur med hinanden, og derefter på en længere tur samt evt. flere derefter.
Det var svært at nå at få til at fungere i praksis, pga. en kort tidsramme, men man synes stadig, at ideen er god, da det giver borgerne, personale og de frivillige mulighed for at opbygge erfaring med ture på tværs for denne borgergruppe og give mod på længere ture.
Flere ture vil desuden betyde større mulighed for igen at møde andre fra tidligere ture, og herigennem opnå genkendelsens glæde og skabe bedre mulighed for fællesskaber.
Sådan var projektet organiseret
De 4 kommuner og ULF Ferie dannede en projektgruppe med møder ca. hver 2. måned for at følge op og planlægge. Deltagerne i projektgruppen var en projektleder fra hver af de deltagende kommuner og fra ULF Ferie.
Medarbejderne på støttetilbuddene har en stor rolle ift. at skabe forandringer og få tingene til at ske, for de er det direkte bindeled til borgeren og kan formidle informationer frem og tilbage samt styrke borgerens motivation for deltagelse i aktiviteter.
En projektleder fra en kommune har haft god succes med, efter hvert projektgruppemøde, at afholde et ”under-projektgruppemøde” med nøglepersoner fra støttetilbud i kommunen. Møderne har bidraget til at holde medarbejderne orienterede og engagerede.
Projektets styregruppe bestod af forvaltningschefer. Der blev holdt 3 styregruppemøder i løbet af projektperioden. I implementeringen af projektet har det været vigtigt med opbakning hele vejen op i organisationen, og styregruppemøder har bidraget til dette og til, at forvaltningschefer er blevet opdaterede på de igangsatte tiltag.
De 4 kommuner var på skift værter for de afholdte ture. Som vært står man for den overordnede og praktiske organisering af turen. Fremadrettet vil det være ULF Ferie, der har værtsrollen ved alle aktiviteterne, så al planlægning foregår der. Det vil lette tingene, da der har været mange ind over planlægningen fra forskellige steder. På den positive side har det været meget sjovt og lærerigt at prøve at have værtsrollen.