Demands and Capacities
Demands and Capacities er en metode, der har elementer af både Stuttering Modification og Fluency Shaping, men som hælder mest i retning af Stuttering Modification.
Demands and Capacities retter sig mod børn fra 2 til cirka 6 år og består af individuelle tilbud og gruppetilbud til børn og forældre. Metoden bygger på den hypotese, at stammen opstår, når kravene til det lille barns flydende tale overstiger barnets kapacitet for at tale flydende.
Både krav og kapacitet skal ses i fire dimensioner:
- Motorisk
- Emotionelt
- Lingvistisk
- Kognitivt.
Behandlingens formål er at mindske kravene til flydende tale og forøge barnets kapacitet for flydende tale. Behandlingen retter sig både mod barnet og barnets forældre. Forældrene lærer at tale langsommere og give barnet mere tid til at tale for at reducere kravene til barnets talemotorik og ikke udsætte barnet for tidspres.
I behandling af barnet er logopæden talemodel for barnet, blandt andet ved at tale meget langsomt, bruge helords- eller frasegentagelser og forstærke den flydende tale ved hjælp af ros eller belønning.
Family-focused treatment
Family-focused treatment har også elementer af både Stuttering Modification og Fluency Shaping og er ligeledes rettet mod børn mellem 2 og 6 år. Metoden er inspireret af andre tilbud målrettet små børn, herunder Demands and Capacities, men er videreudviklet i forhold til disse.
Målet for behandlingen er, at barnet skal forbedre sin flydende tale, samtidig med at barnet udvikler en sund holdning til kommunikation og opnår gode kommunikative evner.
Behandlingen består af en del, der er rettet mod forældre, og en del rettet mod børn. Family-focused treatment vægter primært forældredelen, så forældrene kan lære om stammen og blive en god støtte for barnet. Kun, hvis der er behov for det, tilbydes direkte indsats med barnet.
Parent Child Interaction Therapy
Parent Child Interaction Therapy (PCI) er udviklet til børn under syv år. Behandlingen kombinerer direkte og indirekte behandling og placerer sig fortrinsvist i en Stuttering Modification-tilgang. Forældrene er nøglepersoner i arbejdet med stammen.
Ethvert forløb begynder med en omfattende og grundig vurdering af barnets og forældrenes kommunikation og interaktion med henblik på at lave et tilbud, der er tilpasset barnet og forældrene.
Behandlingen vil bestå af elementer fra to eller tre af følgende områder:
- Interaktionsstrategier (anvendelse af spørgsmål, af pauser, at følge barnets tale etc.)
- Familiestrategier (adfærdsregulering, tale efter tur, udtrykke følelser etc.)
- Strategi rettet mod barnet (fx direkte arbejde med nedsat taletempo og brug af pauser med barnet).
Behandlingen udføres over seks uger og følges op af et forløb, hvor forældrene i seks uger arbejder efter de anviste opgaver hjemme. Herefter evalueres barnets udvikling, og der træffes beslutning om eventuelle yderligere tiltag.
Lidcombe
Lidcombe udspringer af Fluency Shaping-tankegangen og er primært rettet mod børn mellem 2 og 6 år. I Lidcombe-behandling arbejder logopæden med barnet gennem forældrene. Forældrene instrueres i, hvordan de i hverdagen kan reagere på barnets ikke-flydende og flydende tale.
Flydende tale roses, mens ikke-flydende tale mødes med et forsøg på at få barnet til at gentage ordet flydende – eller med en bemærkning om, at barnet nu talte ikke-flydende. Forældrene skal sikre, at barnet roses fem gange mere, end det korrigeres. Målet for behandlingen er stammefri tale.