Mosaiktilgangen
Et mindre barn – fx et barn i starten af indskolingen – er ikke nødvendigvis i stand til at reflektere over egen situation ved hjælp af det talte sprog alene. I Københavns Kommune anvender man i nogle tilfælde mosaiktilgangen, hvor barnets egne filmoptagelser, tegninger , fotoserier mv. anvendes til at kortlægge barnets perspektiv.
Vil du læse mere om mosaiktilgangen kan du læse mere i Danmarks Evalueringsinstituts udgivelse "Tag på rejse med børns perspektiver med mosaiktilgangen".
Download udgivelsen ”Tag på rejse i børns perspektiver med mosaiktilgangen”
Dynamisk handleplan
En digital handleplan bruges som omdrejningspunkt for møderne. Handleplanen danner udgangspunkt for det enkelte mødes struktur, opstilling af mål og evaluering af de mål og indsatser, der arbejdes med mellem møderne. Ved møderne skrives direkte ind i handleplanen på fx et smartboard. Deltagerne kan ved mødets afslutning få en kopi af handleplanen og se, hvad der er besluttet at gå videre med, og hvem der har ansvar for hvad m.v.
Download skabelon for handleplanen
Robusthedsmatrix
Materialets robusthedsmatrix illustrerer, at gode løsninger hentes hos såvel barnet som i miljøet omkring barnet – og at de må findes i fællesskab deltagerne i mellem. Der er således tale om et dobbelt perspektiv, hvor forhold hos både barnet (nr. 1 og 2) og i omgivelserne (nr. 3 og 4) analyseres.
Robusthedsmatrixens 4 dimensioner:
- Robusthed (barnets personlige karakteristika)
- Sårbarhed (Forhold hos barnet, familien eller omgivelserne, som kan udfordre barnets udvikling)
- Udfordringer (begivenheder i barnets liv, som kan være en trussel mod barnets sunde udvikling)
- Beskyttelsesfaktorer (forhold, som kan mindske barnets vanskeligheder).