Inden den mere konkrete planlægning af kurserne, kan det være gavnligt at afklare, hvem målgruppen for kurserne skal være.
Forskellige forudsætninger blandt forældre
Det må forventes, at deltagerne på kurserne vil være forældre med forskellige forudsætninger og behov. Underviserne bør tilpasse og udvælge oplæg, øvelser og forløb fleksibelt, så det matcher den konkrete deltagergruppes forudsætninger og behov.
De forældre, der har særlige behov eller funktionsnedsættelser, og hvor der kræves særligt tilrettelagte indsatser på grund af sprog, etnicitet eller funktionsnedsættelse er ikke medtænkt i udviklingen af inspirationsmaterialet. Det er op til den enkelte kommune at vurdere og tage højde for forældrenes forudsætninger og særlige behov.
Kurserne henvender sig ikke til plejefamilier eller andre, der mod vederlag eller løn tager vare på barnet – disse grupper henvises til andre kursustilbud, der er målrettet deres særlige behov for viden.
Antal deltagere
Det forudsættes, at kurserne gennemføres som gruppeforløb med henblik på at understøtte videndeling, erfaringsudveksling og netværksdannelse blandt forældrene. Herudover kan det i nogle tilfælde være relevant at tilbyde supplerende individuelle forløb for nogle forældre eller familier, eksempelvis i form af vejledningsforløb i hjemmet.
Den enkelte kommune vurderer selv, hvor mange forældre der skal tilbydes deltagelse på de enkelte kurser.
Erfaringer fra afprøvningerne og de medvirkende kommuner indikerer, at målgruppen for introduktionskurset med fordel højst udgøres af forældre til 12 børn og unge i alt. Det vil sige op til 24 deltagere. Og at målgruppen for kurset om familieliv højst udgøres af forældre til 6 børn og minimum af forældre til 3 børn. Det vil sige mellem 6 og 12 deltagere.
Opmærksomhedspunkter omkring målgruppen for kurserne
Følgende opmærksomhedspunkter er til inspiration omkring målgruppen for kurserne:
Vær opmærksom på, om der er god overensstemmelse mellem de tilbud og ydelser, som deltagerne orienteres om, og de rettigheder som samme deltagerkreds har i forhold til lovgivningen. Dvs. om forældrene er omfattet af målgruppen for den støtte, der orienteres om. På den måde understøtter kurset en gensidig forventningsafstemning mellem forældre og kommune.
Forældrekurserne målretter sig forældre eller andre, der i det daglige tager del i forsørgelsen af barnet. Vær opmærksom på, om der opfordres til, at begge forældre deltager, så ikke kun den ene får viden og nye handlemuligheder. Hvis barnet bor sammen med eller har kontakt med begge forældre, vær da opmærksom på, at begge forældre tilbydes deltagelse. Også stedforældre, der har et dagligt medansvar for barnet, anses for vigtige aktører, hvorfor de også kan tilbydes deltagelse.
Det er vigtigt at være opmærksom på kønsmæssige dimensioner i den konkrete tilrettelæggelse af kurserne. Der kan være forskel på, hvordan mænd og kvinder reagerer, kommunikerer og foretrækker at modtage information og læring. Herunder kan det overvejes om materialer, billeder, indretning med videre, også appellerer til fædre.
Det kan være relevant at overveje, hvor forældrene er i erkendelsesprocessen i forhold til at have fået et barn med funktionsnedsættelse. Herunder om deres behov er hjælp til erkendelse eller ny viden og redskaber. Der kan være visse forældre, som ikke er klar til kurset.