Skærpet dialogforpligtelse
Socialtilsynene har en skærpet dialogforpligtelse, når der observeres mangler i kvaliteten.
Afgørelser om skærpet tilsyn og påbud forudsætter, at der forinden har pågået en dialog med tilbuddet eller plejefamilien om de forhold, der begrunder overvejelserne om skærpet tilsyn og påbud. Tilbuddet eller plejefamilien har herefter mulighed for at rette op på forholdene. Det betyder konkret, at eventuelle problemstillinger i forhold til tilbuddets eller plejefamiliens generelle kvalitet skal forsøges udredt og løst under den indledende dialog.
Faglig vejledning om socialtilsynenes dialogforpligtelse
Social- og Boligstyrelsens Auditfunktion har taget initiativ til at udarbejde en faglig vejledning om socialtilsynenes dialogforpligtelse. Vejledningen indeholder vidensbaserede faglige anbefalinger til, hvordan dialogforpligtelsen omsættes med kvalitet i tilsynspraksis henvendt til tilsynskonsulenter og ledere.
Læs mere om socialtilsynets dialogforpligtelse:
Faglig vejledning til socialtilsynenes dialogforpligtelse
Socialtilsynenes dialogforpligtigelse - Vidensgrundlag til faglig vejledning