Børn imellem 7 og 12 år har oftest stammet i flere år. Der er sket en udvikling af stammen, og stammesymptomerne er muligvis gradvist blevet hårdere og mere spændte.
Børnene er typisk også blevet mere bevidste om, at de stammer, og de mærker at stammen har indflydelse på forskellige aktiviteter i deres hverdag. Man kan for denne aldersgruppe begynde at opdele stammesymptomerne i en ydre stammen og en indre stammen.
Den ydre stammen består ofte af hårde gentagelser, forlængelser og blokeringer. Der er ofte spændinger i hals og krop og medbevægelser af fx hoved, arme og ben.
Den indre stammen kan være angsten for at stamme, undgåelse af visse ord, visse mennesker og visse situationer, forlegenhed, skam og følelsen af mindreværd.
Case om Albert
Albert er 9 år og går i 3. klasse. Han har stammet, siden han var 3 år gammel. Stammen kommer lidt i bølger, nogle gange er det værre end andre gange. Til at begynde med var stammen mest gentagelser og forlængelser, men efterhånden er der kommet flere blokeringer. Nogle gange opgiver Albert at sige noget. Andre gange virker det som om, at Albert har glemt, at han stammer, og bare snakker. Albert har gået til logopæd i en periode, men holder pause i øjeblikket.
Udvikling af stammen
Stammesymptomerne fremtræder forskelligt fra det ene barn til det andet, og udvikler sig almindeligvis over tid. Det er forskelligt hvordan en 7-årig og en på 12 år har det med stammen. Det er også forskelligt, hvordan det enkelte barn takler sin stammen, og dermed også hvilken betydning stammen får på længere sigt.
Stammen i skolen
Mange, og dette gælder især de lidt større børn i aldersgruppen, undgår måske at sige noget i klassen. Mange børn oplever det som pinligt, frustrerende, irriterende og skamfuldt at stamme, mens hele klassen hører på – og alle bare venter på, at man bliver færdig. Det betyder, at mange vælger at brænde inde med deres viden, ideer og kommentarer.
Også venskaber og frikvarter med skolekammeraterne kan være besværlige. Det er ofte svært for barnet at tage ordet og snakke om løst og fast, fortælle en god historie eller en vittighed.
For nogle kan skoletiden blive en meget svær tid, hvis der ikke bliver gjort noget ved problemet. Det er derfor vigtigt, at barnet tilbydes hjælp, hvis stammen påvirker hans eller hendes kommunikation, skolegang og fritid. På samme måde, skal der handles, hvis stammen gør, at barnet har negative tanker og følelser om sig selv eller andre.
Hvad kan du gøre for at hjælpe barnet?
Man kan gøre noget ved stammen. Børn, der stammer, kan få hjælp hos logopæden, der er tilknyttet barnets skole. Det er skolelederen, der henviser til logopæden. Logopæden yder rådgivning, vejledning og behandling til barnet, forældrene og eventuelt også barnets lærere. Jo tidligere indsats jo bedre! Vejledning, rådgivning og behandling af stammen er gratis i det offentlige system.
Forældre og lærere rådgives af logopæden i, hvordan de bedst støtter barnet hjemme og i skolen. Den logopædiske stammebehandling af barnet foregår oftest individuelt, men kan også foregå i gruppe sammen med andre børn, der stammer.
I behandlingen taler man om stammen, og om det at takle stammen på en god måde, om kommunikation og om de tanker og følelser, barnet har omkring stammen. Viden, åbenhed og samarbejde er en vigtig del af både rådgivningen, vejledningen og behandlingen. Man kan også arbejde med forskellige stammeteknikker.
Gode råd til forældre og lærere
- Forældre og lærere skal lære at takle stammen og støtte barnet hjemme og i skolen, så stammen ikke bliver et tabu, og så barnet udvikler sig på trods af stammen. Tal med barnet om, at du godt ved det kan være rigtigt hårdt en gang imellem.
- Skaf dig viden om stammen, dels fra stammelitteraturen, dels fra dine samtaler med logopæden og - hvis det er muligt - fra andre forældre til børn, der stammer. På biblioteket kan man låne nogle gode informative bøger om stammen, logopæden kan måske være dig behjælpelig med at finde titler.
- Vis barnet, at du har tid til at tale med det. Hav øjenkontakt, når I kommunikerer, og lad være med at afbryde for meget.