At være ung og stamme
Det kan i sig selv være svært at være teenager og ung. Stammen er en ekstra udfordring, som teenageren og den unge skal forholde sig til:
- Skal man være åben omkring sin stammen, eller skal man forsøge at undgå eller skjule den?
- Skal man søge hjælp eller klare det selv?
- Hvordan skal man tackle forholdet til kammerater og til det modsatte køn?
- Hvordan bliver man opfattet af andre?
- Hvordan kommunikerer man på trods af stammen?
- Hvilke uddannelser og jobs kan man få, når man stammer?
Der er mange ting at forholde sig til, og ofte vil der være behov for at vende alle disse tanker med venner eller familie - og med fagfolk, der ved noget om stammen.
Stammen og uddannelse
En bekymring hos mange unge, der stammer, er, hvilke uddannelser og jobs man kan få, når man stammer.
Generelt kan mennesker, der stammer, tage de samme uddannelser, få de samme jobs og udføre de samme typer arbejdsopgaver som mennesker, der ikke stammer. Det er ikke usædvanligt at møde mennesker, der stammer i lederjobs og i andre jobs, hvor der skal kommunikeres meget. Der er ikke så få undervisere, foredragsholdere og skuespillere, der stammer.
Man skal derfor ikke vælge uddannelse og erhverv ud fra sværhedsgraden af den stammen, man aktuelt har. I stedet skal man vælge uddannelse og erhverv ud fra de interesser og jobønsker, man har. Undersøgelser viser, at man er mere tilfreds i et job, som man har valgt ud fra evner og interesser – uden at tage hensyn til sin stammen.
Hjælp til stammen
Man kan få hjælp til at arbejde med sin stammen. Når man er voksen i lovgivningsmæssig forstand, tilbydes man hjælp, ifølge lov om specialundervisning for voksne. Man henvender sig til kommunen eller taleinstituttet/kommunikationscenteret i den kommune/region, man hører til. Vejledning, rådgivning og behandling af stammen er gratis i det offentlige system.
Fravigelse ved eksamener
En elev, der stammer, har, ved folkeskolens afgangsprøver og ved eksamen i gymnasiet, på HF og på erhvervsuddannelserne, mulighed for at fravige de gængse prøvebestemmelser, hvis der er behov for det.
Fravigelserne kan ske med hensyn til tid til de mundtlige eksameners gennemførelse og anvendelse af bisidder/praktisk medhjælp ved den mundtlige eksamen.
Hvis læreren skønner, at en elev har behov for at fravige eksamensbestemmelserne, indstiller hun til skolens leder, hvordan eksamen/eksamenerne kan tilrettelægges for eleven. Indstillingen udfærdiges i samråd med eleven selv.