LCA beregningen
Der har fra starten af projektet været høje ambitioner om at bygge en bæredygtig skole. Der er bl.a. truffet at valg om at bygge hele facaden og de lette ydervægskonstruktion i træ. For at reducere kølebehovet erder arbejdet med solafskærmning ved en kombination af naturlig solafskærmning fra træer og tilbagetrukne vinduer omkranset af cedertræslameller. På trods af dette har den samlede bygning dog stadig en forholdsvishøj klimapåvirkning. Det skyldes primært bygningens geometri og etageantal. Skolen er i to etager, har en flad form, som giver et stort areal af terrændæk og tag. Disse består af robuste bygningsdele af armeret beton og isolering, som har en høj fleksibilitet, men også en høj klimapåvirkning. Der er herudover 630 m² solceller på bygningen, som udgør en stor klimapåvirkning ved opførelse, men som reducerer bygningens el-behov fra ledningsnettet.
Bygningens klimapåvirkning er for de fleste bygningsdele beregnet på baggrund af mængder opgjort af leverandøren. Herved vurderes resultatet af LCA'en at give et reelt billede af bygningens klimapåvirkning til forskel fra, hvis der var brugt mængder alene udledt ved mængdeudtræk og opmålinger fra bygningsmodel og tegninger. Detaljerede mængder er bl.a. opgjort for de byggevarer som typiskudgør den største andel af en bygnings klimapåvirkning så som beton, armering, vinduer, isoleringsmateriale og ventilationskanaler. Etagearealet er eksklusive udegrupper og garager.
Miljødata til LCA'en er fra Ökobau.dat 2020 II og fra EPD’er (Miljøvaredeklarationer). Se CO2-ækv. fordelt på faser og bygningsdele nedenfor, hent LCA-filer og tegninger, og se bygningsspecifikationer.
Bygningens klimapåvirkninger fordelt på livscyklusfaser
Bygningsdelenes klimapåvirkninger fordelt på livscyklusfaser