Meningen med bestemmelsen er, at kommunen altid kan gå over reglernes minimum, men ikke under. Kommunen kan stille krav til alle ejendomme, også de prioriterede ejendomme. I den forbindelse kan kommunen fx fastsætte et højere antal prøver, og kan for disse flere prøver sagtens fastsætte andre vilkår end bekendtgørelsen foreskriver for de prioriterede ejendomme, fx krav om koldtvandsprøver i stedet for flushprøver af det varme vand. Men kommunen kan ikke ændre på, at der skal tages et minimum af vandprøver som flushprøver af det varme vand.
Samtidig har kommunen også frihed til at fastlægge mere præcise eller skærpede vilkår for de prioriterede ejendomme prøvetagning, hvis fx kommunen ikke ønsker at forhøje antallet af prøver men ønsker at instruere nærmere i, fx hvorhenne bestemt prøver skal udtages af vandsystemet.
Alle ændringer i vilkår skal således ske som et tillæg til hvad bekendtgørelsen fastsætter for de prioriterede ejendomme.
Er der ikke tale om en prioriteret ejendom, har kommunen frihed til at bede om et antal vandprøver, der er lavere end det ville have været for en prioriteret ejendom, og til at fastsætte hvordan de vandprøver skal tages, eftersom bekendtgørelsen ikke fastsætter noget minimum for den pågældende ejendom.
Kommunen kan under alle omstændigheder ikke ændre analysemetoden.