Mere information:
Konkret får 25 kommuner, der vurderes at have en særligt stor andel af børn i målgruppen, direkte tilbud om at implementere vidensbaserede indsatser i grundskolen. Kommunerne modtager en guide til implementeringen af indsatser og kan gennem hele forløbet få rådgivning og støtte fra både Socialstyrelsen og Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, der også indgår i partnerskabet.
Landets øvrige kommuner modtager desuden et inspirationskatalog, der bygger på initiativet. I inspirationskataloget kan kommunerne finde redskaber til at arbejde vidensbaseret med skoleunderstøttende indsatser.
Inspirationskatalog
Q&A for de 25 kommuner, der modtager tilbud om tilskud
Spørgsmål:
Det er et krav, at elever, der indgår i indsatserne registreres i en løsning Socialstyrelsen stiller til rådighed herfor. Hvad er lovhjemlen til behandling af sådanne personfølsomme oplysninger.
Svar:
Socialstyrelsen er dataansvarlig for denne behandling og evaluator er Socialstyrelsens databehandler. Det konkrete system til registrering er ikke fastlagt endnu. Der bliver udsendt videregivelseserklæringer vedr. kommunernes videregivelse af personoplysninger om eleverne.
Hjemlen til Socialstyrelsens behandling findes i art. 6, stk. 1, litra e i databeskyttelsesforordningen samt § 10 i databeskyttelsesloven.
Socialstyrelsens formål med behandlingen af data er evaluering af initiativet. Der er tale om en undersøgelse af samfundsmæssig betydning. Socialstyrelsen udarbejder oplysningsskrivelser til elever og forældre, som beskriver netop dette.
Spørgsmål:
Hvad er formålet med den indledende screening/afdækning?
Svar:
Formålet er at kommunen får et samlet overblik over, hvilke elever eller elevgrupper, der har et fagligt og trivselsmæssigt efterslæb efter COVID-19. Afdækningen skal tilvejebringe viden om, hvor behovene for en særlig indsats er de største og mest akutte.
Målet er ikke en tilbundsgående analyse af alle elever, men at danne et overblik over, hvor behovene for en særlig indsats er størst i jeres kommune.
Spørgsmål:
Vil der være mulighed for, at midlerne kan anvendes i hele skoleåret 2022/23?
Svar:
Nej, midlerne skal være anvendt inden 31.12.2022. Midlerne kan anvendes til indsatser, der løber i hele skoleåret, når midlerne blot er anvendt inden udgangen af 2022.
Spørgsmål:
Skal indsatserne starte 1. marts 2022?
Svar:
Initiativet skal sættes i gang 1. marts 2022. Det er dog muligt at bruge foråret 2022 til at forberede indsatsen, men først sætte den egentlige implementering i gang i det nye skoleår (1. august 2022). Indsatserne kan så fx løber min 12 uger i løbet af efteråret frem mod 31. december 2022.
Spørgsmål:
Bliver kommunen ramt på servicerammen, hvis de takker ja til at modtage midlerne og indgå i initiativet?
Svar:
Nej, tilskuddet modregnes ikke ift. servicerammen.