Indsatsen udvikles i perioden 2024-2026 af to projektkommuner med udgangspunkt i en indsatsmodel, der indeholder fem værdier og seks kerneelementer. Disse værdier og kerneelementer er udvalgt på baggrund af aktuelt bedste viden ud fra en vurdering af, hvad der skal til for at styrke læringsmiljøerne på børne- og ungehjem og skoler for derigennem opnå den ønskede udvikling for deres skolegang og læring.
Visualisering af indsatsmodellen:
Indsatsmodellen sætter en retning for det tværprofessionelle samarbejde mellem børne- og ungehjem, skole og børne- og ungerådgivere.
Fokus på læring for den enkelte såvel som alle børn og unge på børne- og ungehjemmet
Med modellen fokuserer børne- og ungehjemmet dels på at udvikle deres samlede læringsmiljø for gruppen af børn og unge på stedet og dels på at kvalificere støtten til det enkelte barns eller den enkelte unges skolegang og læring. Indsatsen forudsætter, at der er et fælles fokus mellem børne- og ungehjem og skole på at styrke børnenes og de unges motivation for læring ved at tage afsæt i børnenes og de unges ønsker, perspektiver og interesser. Det indebærer et systematisk samarbejde mellem børne- og ungehjem, skole og myndighed om at afdække det enkelte barns eller den enkelte unges ønsker og behov samt løbende at følge op på fælles mål for barnets eller den unge unges faglige udvikling og trivsel ved at tilpasse læringsmiljøerne både i skolen og på børne- og ungehjemmet. Det indebærer blandt andet, at læring tænkes ind i hverdagens aktiviteter og i samspillet mellem børn, unge og voksne på børne- og ungehjemmet.
Værdimæssigt afsæt og fagligt fokus i indsatsen
Indsatsmodellen bygger på fem værdier, som skaber retning for det tværfaglige samarbejde og tilrettelæggelsen af læringsmiljøer.
Barnets eller den unges perspektiver, ønsker og interesser sættes i centrum for indsatsen.
Barnet eller den unge mødes med positive forventninger til sin faglige udvikling.
Fagprofessionelle har et ligeligt og samtidigt fokus på trivsel og faglig udvikling.
Sammenhængende og inkluderende læringsmiljøer.
Læringsmiljøer er funderet på et bredt læringsbegreb.
Værdierne bliver omsat via indsatsens seks kerneelementer, som kommunernes udvikling af praksis tager afsæt i.
Læs mere om de seks kerneelementer nedenfor: