Kvalitet i anbringelsen - introduktion til indsatsens fokus og indhold

Indsatsen Kvalitet i anbringelsen – skolegang og læring har til formål at styrke skolegang og læring for børn og unge som er anbragt på børne- og ungehjem. Indsatsen bygger på et tæt samarbejde mellem børne- og ungehjem, skoler og myndighed i familieafdelingen, så børnene og de unge oplever sammenhæng i støtten til skolegang og læring.

Indsatsen udvikles i perioden 2024-2026 af to projektkommuner med udgangspunkt i en indsatsmodel, der indeholder fem værdier og seks kerneelementer. Disse værdier og kerneelementer er udvalgt på baggrund af aktuelt bedste viden ud fra en vurdering af, hvad der skal til for at styrke læringsmiljøerne på børne- og ungehjem og skoler for derigennem opnå den ønskede udvikling for deres skolegang og læring.

Visualisering af indsatsmodellen:

  Billedet viser en model over kerneelementer og værdigrundlag for kvalitet i anbringelsen

Indsatsmodellen sætter en retning for det tværprofessionelle samarbejde mellem børne- og ungehjem, skole og børne- og ungerådgivere.

Fokus på læring for den enkelte såvel som alle børn og unge på børne- og ungehjemmet

Med modellen fokuserer børne- og ungehjemmet dels på at udvikle deres samlede læringsmiljø for gruppen af børn og unge på stedet og dels på at kvalificere støtten til det enkelte barns eller den enkelte unges skolegang og læring. Indsatsen forudsætter, at der er et fælles fokus mellem børne- og ungehjem og skole på at styrke børnenes og de unges motivation for læring ved at tage afsæt i børnenes og de unges ønsker, perspektiver og interesser. Det indebærer et systematisk samarbejde mellem børne- og ungehjem, skole og myndighed om at afdække det enkelte barns eller den enkelte unges ønsker og behov samt løbende at følge op på fælles mål for barnets eller den unge unges faglige udvikling og trivsel ved at tilpasse læringsmiljøerne både i skolen og på børne- og ungehjemmet. Det indebærer blandt andet, at læring tænkes ind i hverdagens aktiviteter og i samspillet mellem børn, unge og voksne på børne- og ungehjemmet.

Værdimæssigt afsæt og fagligt fokus i indsatsen

Indsatsmodellen bygger på fem værdier, som skaber retning for det tværfaglige samarbejde og tilrettelæggelsen af læringsmiljøer.

  • Barnets eller den unges perspektiver, ønsker og interesser sættes i centrum for indsatsen.
  • Barnet eller den unge mødes med positive forventninger til sin faglige udvikling.
  • Fagprofessionelle har et ligeligt og samtidigt fokus på trivsel og faglig udvikling.
  • Sammenhængende og inkluderende læringsmiljøer.
  • Læringsmiljøer er funderet på et bredt læringsbegreb.

Værdierne bliver omsat via indsatsens seks kerneelementer, som kommunernes udvikling af praksis tager afsæt i. 

Læs mere om de seks kerneelementer nedenfor:

Som led i indsatsen er der udpeget en skolevejleder på hvert børne- og ungehjem og en læringsvejleder på hver deltagerskoler. Skolevejleder og læringsvejleder støtter i samspil med PPR og børne- og ungerådgivere op om et øget fokus på læring og skolegang og understøtter et tæt samarbejde og videndeling mellem skole og børne- og ungehjem.

Vejlederne skal ikke overtage opgaver, men derimod understøtte de nære voksne for børnene og de unge i hverdagen (kontaktlærer, klasseteam og kontaktperson) i at skabe et tæt skole-hjem-samarbejde og gennemføre tiltag, som er med til at styrke børnenes eller de unges læring og trivsel. Skolevejledere på børne- og ungehjemmene skal have blik for, hvordan børne- og ungehjemmets pædagogiske arbejde med læringsmiljøet kan understøtte skolegang og læring, fx ved at skabe fokus på læringspotentialer i hverdagsrutiner, samvær og aktiviteter. Tilsvarende skal skolens læringsvejleder give faglig sparring til klasseteams og primærvoksne om, hvordan læringsmiljøet kan tilrettelægges, så det støtter barnets eller den unges faglige progression og trivsel og samtidig kvalificerer læringsmiljøet for klassen som helhed.

Børne- og ungehjemmet, skole og børne- og ungerådgiveren understøtter fælles mål for barnets eller den unges trivsel og faglige udvikling med udgangspunkt i barnets ønsker og behov. I samarbejde med barnet eller den unge følger børne- ungehjemmet og skolen systematisk og hyppigt op på målene og tilpasser læringsmiljøerne, så barnet oplever sammenhæng mellem læringsmiljøerne på børne- og ungehjemmet og i skolen

Med støtte fra skolevejleder og læringsvejleder samarbejder de nære voksne omkring barnet i en systematisk proces, der foregår over 6-8 uger, hvorefter den gentages. Indledningsvist skal der foretages en kortlægning af barnets eller den unges egne perspektiver og ønsker via samtaler med barnet eller den unge. Formålet er at skabe et grundigt fælles billede af barnets eller den unges styrker, udfordringer og støttebehov. Det fælles billede understøtter sammenhængen mellem de læringsmiljøer barnet eller den unge befinder sig i.

Ledelse og personale på børne- og ungehjem og skoler reflekterer løbende og systematisk over læringsmiljøets kvalitet ud fra en fælles forståelse og en vidensbaseret tilgang til skolegang og læring.

Udviklingen af læringsmiljøer er en løbende proces, hvor ledelse og medarbejdere har systematisk og vedvarende fokus på, om tiltag i læringsmiljøet understøtter, at børnene og de unge får positive læringsoplevelser, øget motivation for at lære og derigennem styrker deres faglige udvikling og trivsel. Derudover omhandler refleksionen også samarbejdet mellem skoler og børne- og ungehjem om børnenes læring, samt i hvilket omfang samarbejdet skaber sammenhæng mellem læringsmiljøer i henholdsvis skoler og børne- og ungehjem.

Personale på børne- og ungehjemmet følger dagligt op på, hvad der sker i skolen både fagligt og socialt, og støtter i samarbejde med skolen barnet eller den unge i skolegangen både praktisk og mentalt.

Det er centralt for alle børn og unge, at nære voksne omkring barnet eller den unge aktivt støtter barnet eller den unge i dennes skolegang. Personalet skal derfor påtage sig den rolle, som forældre forventes at udfylde i et skole-hjem-samarbejde, hvis børnene eller de unge ikke var anbragt uden for hjemmet.

Børne- og ungehjem og skoler støtter kontinuerligt barnet og den unge i at opbygge og vedligeholde venskaber og udvikle gode relationer til både børn, unge og voksne i skolen.

Venskaber og nære relationer er særligt vigtige for trivsel og motivation for skolegang samt barnets og den unges oplevelse af at høre til på skolen. Venskaber med klassekammerater og andre jævnaldrende samt gode relationer til de voksne på skolen er en af de vigtigste parametre for skoleglæde og reducerer fravær.

Ledelse og medarbejdere på børne- og ungehjemmet arbejder med at integrere læringsaktiviteter i hverdagen på børne- og ungehjemmet.

Læring og udvikling foregår både gennem socialt samvær og interaktioner mellem børn, unge og voksne samt praktiske aktiviteter og leg. Derfor arbejdes der med at få skabt gode vilkår for læringsmiljøer i hverdagens strukturer og daglige rutiner.

Mere om indsatsen

Der er også en projektbeskrivelse, som giver et overblik over rammerne for indsatsen.

Find projektbeskrivelsen her

Kontakt

Marie Thorsager Bjerre
Specialkonsulent

Mere om indsatsen

Det er muligt at deltage i indsatsen som referencekommune, hvor man vil få aktuel viden om området og kunne bidrage til udformningen af den endelige forløbsmodel.

Læs mere her

Der er også en projektbeskrivelse, som giver et overblik over rammerne for indsatsen.

Find projektbeskrivelsen her

Nyhedsbrev

Vores nyhedsbreve holder dig opdateret med faglig viden, information om ansøgningspuljer, nye udgivelser, konferencer og temadage på socialområdet.

Tilmeld dig her