Indsatsen udvikles i perioden 2024-2026 af to projektkommuner med udgangspunkt i en indsatsmodel, der indeholder fem værdier og seks kerneelementer. Disse værdier og kerneelementer er udvalgt på baggrund af aktuelt bedste viden ud fra en vurdering af, hvad der skal til for at styrke læringsmiljøerne for børn og unge på børne- og ungehjem og derigennem opnå den ønskede udvikling for deres skolegang og læring.
Visualisering af indsatsmodellen:
Børnene og de unge skal opleve opbakning til deres skolegang, såvel fagligt som socialt. Indsatsmodellen sætter fokus på en udvikling af børne- og ungehjemmets samlede tilgang og kultur omkring læringsmiljøer ved at arbejde med en bred forståelse af læring. Formålet er at styrke arbejdet med barnet eller den unges skolegang og læring ved, at børne- og ungehjemmene i fritiden understøtter børnene eller de unges skolegang, så der er et samtidigt og ligeligt fokus på barnets læring og trivsel.
Fokus på læring for den enkelte såvel som alle børn og unge på børne- og ungehjemmet
Med modellen fokuserer børne- og ungehjemmet dels på at udvikle deres samlede læringsmiljø for gruppen af børn og unge på stedet og dels på at kvalificere støtten til det enkelte barns eller den enkelte unges skolegang og læring. Det indebærer et systematisk samarbejde med skole og myndighed om at afdække det enkelte barns eller den enkelte unges kompetencer og støttebehov samt løbende at følge op på fælles mål for barnets eller den unge unges faglige udvikling og trivsel. Hensigten er at understøtte faglig progression og trivsel ved at tilpasse læringsmiljøerne både i skolen og på børne- og ungehjemmet for at understøtte læringsmålene for barnet. Det indebærer også, at læring tænkes ind i hverdagens aktiviteter på børne- og ungehjemmet og i samspillet mellem børn, unge og voksne. Indsatsen forudsætter, at der er et fælles fokus på at styrke børnenes og de unges motivation for læring ved at tage afsæt i børnenes og de unges ønsker, perspektiver og interesser.
Værdimæssigt afsæt og fagligt fokus i indsatsen
Indsatsmodellen bygger på fem værdier, som skaber retning for det tværfaglige samarbejde og tilrettelæggelsen af læringsmiljøer.
Barnets eller den unges perspektiver, ønsker og interesser sættes i centrum for indsatsen.
Barnet eller den unge mødes med positive forventninger til sin faglige udvikling.
Fagprofessionelle har et ligeligt og samtidigt fokus på trivsel og faglig udvikling.
Sammenhængende og inkluderende læringsmiljøer.
Læringsmiljøer er funderet på et bredt læringsbegreb.
Værdierne bliver omsat via indsatsens seks kerneelementer, som kommunernes udvikling af praksis tager afsæt i:
Vejledere understøtter øget fokus på læring og skolegang
Vejledere støtter et øget fokus på læring og skolegang gennem sparring til kollegaer, tættere indbyrdes samarbejde og videndeling.
For at styrke børnene og de unges læring og det tværfaglige samarbejde herom udpeger ledelserne en skolevejleder på børne- og ungehjemmene og en læringsvejleder på skolerne. Vejlederne har til opgave at udvikle sammenhængende læringsmiljøer gennem et tværfagligt samarbejde om børnenes eller de unges skolegang og læring mellem børne- og ungehjem, skole samt myndighedsafdeling.
Systematisk og hyppig opfølgning på det enkelte barns og den enkelte unges læring
Børne- og ungehjemmet, skole og børn- og ungerådgiverne understøtter fælles mål for barnets eller den unges trivsel og faglige udvikling med udgangspunkt i barnets ønsker og behov. Ligesom børne- ungehjemmet og skolen sammen med barnet følger systematisk og hyppigt op og tilpasser læringsmiljøerne.
Et stærkt læringsmiljø bygger på et systematisk tværfagligt samarbejde. En fælles forståelse af viden om barnets eller den unges støttebehov samt fælles mål, som tager afsæt i barnets eller den unges behov og ønsker, understøtter sammenhængen mellem de læringsmiljøer barnet eller den unge befinder sig i. Med støtte fra skolevejleder og læringsvejleder samarbejder de nære voksne omkring barnet i en systematisk proces som foregår i en proces der foregår over 6-8 uger, hvorefter den gentages.
Fælles forståelse og refleksion over læring
Ledelse og personale på børne- og ungehjemmet reflekterer løbende og systematisk over læringsmiljøets kvalitet ud fra en fælles forståelse og en vidensbaseret tilgang til skolegang og læring.
Udviklingen af læringsmiljøer er en løbende proces, hvor ledelse og medarbejdere har systematisk og vedvarende fokus på, om tiltag i læringsmiljøet understøtter, at børnene og de unge får positive læringsoplevelser, øget motivation for at lære, og derigennem styrker deres faglige udvikling og trivsel.
Interesse og opbakning til skolegang
Personale på børne- og ungehjemmet følger dagligt op på, hvad der sker i skolen, både fagligt og socialt, og støtter barnet eller den unge i skolegangen, både praktisk og mentalt.
Det er centralt for alle børn og unge, at nære voksne omkring barnet eller den unge aktivt støtter barnet eller den unge i dennes skolegang. Personalet skal derfor påtage sig den rolle, som forældre forventes at udfylde i et skole-hjem-samarbejde, hvis børnene eller de unge ikke var anbragt uden for hjemmet.
Støtte til venskaber og sociale relationer i skolen
Personalet på børne- og ungehjemmene støtter kontinuerligt barnet og den unge i at opbygge og vedligeholde venskaber samt udvikle gode relationer til både børn, unge og voksne i skolen.
Venskaber og nære relationer er særligt vigtige for trivsel og motivation for skolegang samt barnets og den unges oplevelse af at høre til på skolen. Venskaber med klassekammerater og andre jævnaldrende samt gode relationer til de voksne på skolen er en af de vigtigste parametre for skoleglæde og reducerer fravær.
Læringsaktiviteter integreret i hverdagen
Ledelse og medarbejdere på børne- og ungehjemmet arbejder med at integrere læringsaktiviteter i hverdagen på børne- og ungehjemmet.
Læring og udvikling foregår både gennem socialt samvær og interaktioner mellem børn, unge og voksne samt praktiske aktiviteter og leg. Derfor arbejdes der med at få skabt gode vilkår for læringsmiljøer i hverdagens strukturer og daglige rutiner.