Skabelon - Hverdagslivet i mit perspektiv

Dette redskab har til formål at understøtte børne- og ungerådgivere i at strukturere inddragelsen af barnet eller den unge ved at spørge ind til barnets eller den unges perspektiver på sit hverdagsliv.

Redskabet er udarbejdet med henblik på at tilvejebringe barnets eller den unges oplevelse af, hvordan det er at være barnet eller den unge.

Skabelonen er bygget op omkring tre søjler: de gode ting, de svære ting, og det barnet eller den unge ønsker. Herunder spørges ind til følgende væsentlige områder i barnets eller den unges hverdagsliv: hjemme, familie, fritid/venskaber, dagtilbud/skole og sundhed.

Valg af redskaber til inddragelse bør altid ske med afsæt i en vurdering af det enkelte barns eller den unges behov, præferencer og forudsætninger for at kommunikere. Det sikrer, at barnet eller den unge får mulighed for at deltage og udtrykke sig på måder, som er tilpasset netop dem.

Skabelonen er derfor tilgængelig i redigerbart Word-format, så den kan tilpasses det enkelte barn eller ung i forhold til alder og modenhed samt den kontekst, det anvendes i. Det kan i nogle tilfælde understøtte inddragelsen også at anvende visuelle materialer, såsom humørkort og billeder, eller give barnet eller den unge mulighed for at tegne undervejs.

Skabelonen kan fx anvendes til at lære et nyt barn eller ung at kende eller i forbindelse med en afdækning eller børnefaglig undersøgelse.

Indled med introduktion

Indledningsvist præsenteres barnet eller den unge for baggrunden for, hvorfor vi gerne vil inddrage barnet eller den unge, hvad formålet er, og hvad rammerne for inddragelsen er.

Herefter introduceres barnet eller den unge for redskabet. Følgende tekst kan bruges som inspiration til, hvordan du kan introducere redskabet, så barnet eller den unge har det bedst mulige udgangspunkt for at deltage.

Den skabelon, vi skal kigge på sammen om lidt, er lavet til at hjælpe mig med at lære dig bedre at kende. Jo bedre jeg kender dig, jo bedre mulighed har jeg for at hjælpe dig, hvis der er noget, der er svært. Som du kan se, består skabelonen af forskellige bokse, som handler om, hvordan det kan være at være dig i forskellige situationer i din hverdag. Du må gerne tegne eller skrive svarene, men jeg kan også gøre det, eller vi kan hjælpes ad. Der er ikke nogle rigtige eller forkerte svar, og du er den, der bedst ved, hvordan det er at være dig.

Afslut med tilbagemelding

Som afslutning på samtalen bør barnet eller den unge gives en tilbagemelding, så de ved, hvad deres synspunkter anvendes til, hvordan de anvendes og hvorfor. 

Hvis du vil læse mere om tilvejebringelse af børn og unges perspektiver, kan du læse mere her.

Skabelon - Hverdagslivet fra mit perspektiv

Hent et eksempel på redskabet

 Her kan du downloade et eksempel på redskabet, som du kan tilpasse til barnet eller den unge og den situation, som redskabet skal anvendes i.  

Hent Word udgaven her

Bemærk, at redskabet ikke er handicaptilgængeligt. En tilgængelig udgave kun med tekst kan hentes her.

Kontakt

Louise Lau Justesen
Fuldmægtig