Faglig strategi for skolegang og læring

Social- og Boligstyrelsens strategi for udsatte børn og unges skolegang og læring sætter fokus på sammenhængen mellem skole- og socialområdet. Trivsel, faglig udvikling og positive læringsfællesskaber skal sættes i højsædet og samarbejdet mellem skole- og socialområdet skal styrkes.

Der er behov for, at vi har en fælles faglig og værdimæssig tilgang i indsatsen for udsatte børn og unge, så både trivsel, faglig udvikling og positive læringsfællesskaber sættes i højsædet. Det indebærer blandt andet en stærkere sammenhæng mellem skole- og socialområdet på både nationalt, kommunalt og institutionelt niveau.

Social- og Boligstyrelsens strategi for området har et nationalt fokus og løber i tre spor:

  • Etablering af et partnerskab for en national dagsorden om at styrke læring og skolegang for udsatte børn og unge på tværs af skole- og socialområdet. Se mere om partnerskabet i fold-ud menuen nedenfor.
  • Strategisk samarbejde med Styrelsen for Undervisning og Kvalitet om fx snitflader mellem to politiske aftaler om Børnene Først, så aftalerne koordineres mest muligt til gavn for kommuner og borgere.
  • Opsamling og praksisrettet formidling af viden om udsatte børn og unges skolegang og læring, så relevant viden målrettes fagprofessionelle og kan bringes i spil i kommunernes arbejde med målgruppen.

Kontakt

Iben Attrup Nielsen
Chefkonsulent

Nyhedsbrev

Vores nyhedsbreve holder dig opdateret med faglig viden, information om ansøgningspuljer, nye udgivelser, konferencer og temadage på socialområdet.

Tilmeld dig her