Skabelon - At være mig

Dette redskab er en skabelon, der har til formål at understøtte børne- og ungerådgivere eller andre fagpersoner i at strukturere inddragelsen af barnet eller den unge.

Redskabet indeholder forskellige udsagn, som barnet eller den unge kan færdiggøre. Det kan medvirke til at tilvejebringe barnets eller den unges perspektiver på, hvordan det er at være barnet eller den unge. Valg af redskaber til inddragelse af et barn eller en ung bør altid ske med afsæt i en vurdering af den enkeltes behov, præferencer og forudsætninger for at kommunikere. Det sikrer, at barnet eller den unge får mulighed for at deltage og udtrykke sig på måder, som er tilpasset netop dem.

Skabelonen er derfor tilgængelig i redigerbart Word-format, så den kan tilpasses det enkelte barn eller ung i forhold til alder og modenhed samt den kontekst, den anvendes i. Det kan i nogle tilfælde understøtte inddragelsen også at anvende visuelle materialer, såsom humørkort og billeder, eller give barnet eller den unge mulighed for at tegne undervejs. Skabelonen kan fx anvendes til at lære et nyt barn eller ung at kende eller i forbindelse med en afdækning eller børnefaglig undersøgelse.

Indled med introduktion

Indledningsvist præsenteres barnet eller den unge for baggrunden for, hvorfor vi gerne vil inddrage barnet eller den unge, hvad formålet er, og hvad rammerne for inddragelsen er. Herefter introduceres barnet eller den unge for skabelonen. Følgende tekst kan bruges som inspiration til, hvordan du som fagperson kan introducere redskabet, så barnet eller den unge har det bedst mulige udgangspunkt for at deltage.

Den skabelon, vi skal kigge på sammen om lidt, er lavet til at hjælpe mig med at lære dig bedre at kende. Jo bedre jeg kender dig, jo bedre mulighed har jeg for at hjælpe dig, hvis der er noget, der er svært. Som du kan se, består skabelonen af forskelige sætninger, som handler om, hvordan det kan være at være dig i forskellige situationer i din hverdag. Du må gerne tegne eller skrive svarene, men jeg kan også gøre det, eller vi kan hjælpes ad. Det er ikke nogle rigtige eller forkerte svar, og du er den, der bedst ved, hvordan det er at være dig.

Skabelonen indledes med en boks, der giver barnet eller den unge mulighed for at tilføje et ønsket emne. Vend gerne tilbage til dette punkt afslutningsvist i kontakten med barnet eller den unge, så der gives
mulighed for at komme omkring, hvis der er andre temaer.

Afslut med tilbagemelding

Som afslutning bør barnet eller den unge gives en tilbagemelding, så de ved, hvad deres synspunkter anvendes til, hvordan de anvendes og hvorfor. 

Hvis du vil læse mere om tilvejebringelse af børn og unges perspektiver, kan du læse mere her.

Skabelon - At være mig

Hent et eksempel på redskabet

Her kan du downloade et eksempel på redskabet, som du kan tilpasse til barnet eller den unge og den situation, som redskabet skal anvendes i.  

Hent Word udgaven her

Bemærk, at redskabet ikke er handicaptilgængeligt. En tilgængelig udgave kun med tekst kan hentes her.

Kontakt

Louise Lau Justesen
Fuldmægtig