Introduktionspakke til Laura Lundys model for børneinddragelse

På denne side finder du en introduktionspakke til Laura Lundys model for børneinddragelse. Desuden finder du konkrete redskaber, som understøtter inddragelse af børn og unge på myndighedsområdet.

Når børn og unge skal inddrages i egen sag, skal mange forhold tages i betragtning for, at det enkelte barn eller unge kan komme til orde og få indflydelse på de forhold, der vedrører deres liv. Arbejdet med reel inddragelse af børn og unge ud fra Lundys model for børneinddragelse, kræver både en forståelse for modellen som helhed samt modellens centrale elementer. Redskaber, der tilpasses det enkelte barn eller unge og den konkrete kontekst, kan understøtte, hvordan man i praksis kan inddrage alle børn og unge i egen sag.

Introduktionspakken

Laura Lundys model for børneinddragelse tilbyder en systematik og centrale opmærksomhedspunkter til arbejdet med børneinddragelse. Lundys model peger på fire elementer, der skal være til stede for, at der er tale om reel inddragelse af børn og unge: Rum, Stemme, Tilhører og Indflydelse.

Nedenfor finder du en introduktionspakke til Laura Lundys børneinddragelsesmodel, hvor modellen udfoldes og omsættes til en myndighedskontekst. Introduktionspakken er primært målrettet børne- og ungerådgivere samt ledere på myndighedsområdet, men kan også inspirere andre fagområder.

Videnstemaet giver en introduktion til, hvordan man kan forstå og anvende Lundys børneinddragelsesmodel og de fire centrale elementer, som indgår i modellen: Rum, Stemme, Tilhører og Indflydelse. Videnstemaet tilbyder også en udfoldelde af hvordan børne- og ungerådgivere styrke inddragelsen i mødet med børn og unge med udgangspunkt i modellen.

Videnstema om Laura Lundys model for børneinddragelse

Redskabet, som er en plakat, angiver overordnet, hvordan man kan arbejde med henholdsvis rum, stemme, tilhører og indflydelse i Lundys model. For hvert element beskrives kort, hvordan man sætter indholdsmæssigt fokus for hvert element. Herefter angives tre handlingsanvisninger, der understøtter elementets fokus.

Plakat - Laura Lundys model for børneinddragelse

Dette redskab har til formål at kvalificere overvejelserne om, hvordan barnet eller den unge inddrages i egen sag. Redskabet består af fire dialogkort med refleksionsspørgsmål relateret til de fire elementer rum, stemme, tilhørere og indflydelse fra Laura Lundys model for børneinddragelse.

Dialogkort - Hvordan inddrager jeg barnet eller den unge?

Redskabet, som er et spørgeskema, har til formål at give barnet eller den unge mulighed for at fortælle rådgiveren om, hvordan barnet eller den unge oplevede mødet.

Spørgeskema - Hvordan jeg oplevede mødet

Kontakt

Lotte Hestbæk
Chefkonsulent

Model for børneinddragelse

Laura Lundys model for børneinddragelse
Klik på billedet for at se en stor version.

Hent plakaten her