Når børn og unge skal inddrages i egen sag, skal mange forhold tages i betragtning for, at det enkelte barn eller unge kan komme til orde og få indflydelse på de forhold, der vedrører deres liv. Arbejdet med reel inddragelse af børn og unge ud fra Lundys model for børneinddragelse, kræver både en forståelse for modellen som helhed samt modellens centrale elementer. Redskaber, der tilpasses det enkelte barn eller unge og den konkrete kontekst, kan understøtte, hvordan man i praksis kan inddrage alle børn og unge i egen sag.
Introduktionspakken
Laura Lundys model for børneinddragelse tilbyder en systematik og centrale opmærksomhedspunkter til arbejdet med børneinddragelse. Lundys model peger på fire elementer, der skal være til stede for, at der er tale om reel inddragelse af børn og unge: Rum, Stemme, Tilhører og Indflydelse.
Nedenfor finder du en introduktionspakke til Laura Lundys børneinddragelsesmodel, hvor modellen udfoldes og omsættes til en myndighedskontekst. Introduktionspakken er primært målrettet børne- og ungerådgivere samt ledere på myndighedsområdet, men kan også inspirere andre fagområder.