De 9 skriftlighedsprincipper

De ni skriftlighedsprincipper har til formål at guide fagprofessionelle til at skrive respektfuldt og sagligt om, sammen med eller til børn og unge i sårbare og udsatte positioner.

Redskabets funktion

Redskabet består af ni principper, der kan guide den skriftlige dokumentation og praksis, som børne- og ungerådgivere og andre fagpersoner udfører i deres arbejde med børn og unge.

Principperne kan være med til at understøtte en skriftlig dokumentation og praksis, hvor børn og unge inddrages. De kan ligeledes guide fagpersoner til at skrive respektfuldt om børn og unges udfordringer og problemer samt understøtte, at børn og unge kan genkende beskrivelserne af sig selv og deres familie, og at de oplever dem som respektfulde. Principperne kan også understøtte en dokumentationspraksis, der er systematisk, transparent og faglig underbygget, fx ved at skrive, så det tydeligt fremgår, hvem der har udarbejdet dokumentationen, hvorfor den er skrevet, hvem den er skrevet til, og hvilke oplysninger den er baseret på.

Hvordan anvendes principperne?

Børne- og ungerådgivere og andre fagpersoner, som arbejder med børn og unge i udsatte positioner, kan anvende principperne til at guide deres skriftlige dokumentationsarbejde. Principperne kan anvendes forud for og under den skriftlige formidling som et redskab til at skabe faglig retning og kvalitet. Det kan også anvendes under eller efter den skriftlige formidling som et redskab til at kvalitetssikre eller genbesøge det skrevne.

Principperne kan anvendes som inspiration ved udarbejdelse af alle typer af skriftlig dokumentation i børnesager, herunder også ved skriftlig dokumentation om voksne i udsatte positioner. Inden for et fagområde kan der være nogle juridiske krav, som stiller krav til den skriftlige dokumentation. Principperne skal altid anvendes i overensstemmelse med de gældende juridiske krav.

Ledere og fagpersoner bør sætte sig grundigt ind i de ni principper, før de anvender dem i praksis. Herudover kan implementering af principperne understøttes gennem et systematisk arbejde med at anvende og følge op på principperne i praksis og ved at sikre et rum for kollegial og ledelsesmæssig sparring om skriftlig dokumentation.

De 9 skriftlighedsprincipper

Hent et eksempel på redskabet

Her kan du downloade de ni skriftlighedsprincipper.

Hent PDF udgaven her

Hent vejledning til redskabet her

Redskabet er udviklet af

Principperne er udarbejdet af Mette Larsen i et samarbejde med Idamarie Leth Svendsen, Anne Homann Bjerregaard og Bettina Bruun Andersen fra socialrådgiveruddannelsen på Københavns Professionshøjskole i projektet ’Retten til egen historie’. De er efterfølgende afprøvet og kvalificeret i et samarbejde med medarbejdere og ledere fra Lyngby-Taarbæk, Tårnby, Greve og Allerød kommune.

Kontakt

Mette Bøgelund Frederiksen
Specialkonsulent

Nyhedsbrev

Vores nyhedsbreve holder dig opdateret med faglig viden, information om ansøgningspuljer, nye udgivelser, konferencer og temadage på socialområdet.

Tilmeld dig her