Når et barn/en ung har nedsat forarbejdningstempo kræver det større anstrengelse for barnet/den unge at følge med i timerne. Nedsat forarbejdningstempo må ikke forveksles med dårlig begavelse.
Nedsat forarbejdningstempo i undervisningen viser sig ved, at barnet/den unge:
- Ikke når at fange hele beskeden og derfor ikke husker hele opgaveinstruksen.
- Ikke kan komme i gang med opgaven – og har mistet overblikket.
- Ikke kan overskue processen, hvis læreren forsøger at presse barnet/den unge til at arbejde hurtigere.
- Risikerer at miste overblik og selvtillid. Aktiviteten går i kludder.
- Har socialt svært ved at følge med – når ikke at opfange vittigheder eller forholder sig for sent til en pointe i samtalen.
Pædagogiske tips ved nedsat tempo
- Giv tid – rigtig god tid, når barnet/den unge skal formulere sig.
- Giv tid og tal i korte sætninger – præcist formuleret med ligefrem ordstilling, én ting ad gangen.
- Lav gode pauser i informationsstrømme. Vi mennesker opfatter i pausen. Stress øger vanskeligheden.
- Tjek om informationer er forstået. Tjek flere gange, at barnet/den unge har forstået informationer, instrukser eller beskeder.
- Støt med huskelister: Skrevne eller tegnede. Brug diktafon eller mobiltelefon, så barnet/den unge kan høre beskederne en for en.
- Afpas mængden af opgaver til det, barnet/den unge formår og kan nå, så barnet/den unge kan blive færdig samtidig med de andre i klassen.
- Sørg for at indøve færdigheder, til de er automatiserede. Det vil give et hurtigere tempo.
- Sørg for, at barnet/den unge får færdiggjort arbejdet. Mange af disse børn/unge har skuffen fuld af ufærdige arbejder.
Undervisningsmetoder
- Lad barnet/den unge bruge computer til oplæsning.
- Forbered barnet/den unge på nye opgaver. Skal klassen se en film eller læse en bog, så lad barnet/den unge få materialet med hjem ugen før.
- Tag barnet/den unge med på råd: Hvad virker bedst for dig?
- Brug computeren eller ansæt gerne en sekretær, skriveprocessen tager tid.
Andre tips
- Oversæt sociale sammenhænge. Når børn/unge er sammen, forløber tingene så hurtigt, at barnet/den unge har svært ved at følge med i, hvad der sker. Fortæl barnet/den unge, hvad der sker og hvorfor.
- Ernæringsrigtig kost.
- Nogle typer medicin kan påvirke lysten til at spise.