En del børn/unge med erhvervet hjerneskade får bevægelsesmæssige problemer på grund af lammelse eller nedsat kraft.
Fysiske vanskeligheder i undervisningen kan vise sig ved:
- Gangbesvær
- Bevægelsesmæssige problemer, fx problemer med balancen.
- Finmotoriske problemer, såsom problemer med at skrive, at klippe, at få fat i små genstande, at holde fast, at give slip på noget på rette tidspunkt.
- Spasticitet (øget spænding i musklerne), der kan give muskelforkortelse og dermed fejl-stillinger i leddene og dårlig kropsholdning.
Undersøg, hvilken støtte barnet/den unge har brug for i undervisningen:
- Er der behov for kørestol, gangstativ eller andet?
- Er der behov for hjælp til toiletbesøg, påklædning mm.?
- Er der problemer med finmotorikken? Skriveredskaber og saks findes i specielle udgaver. Man kan også bruge computer, hvis barnet bruger uforholdsmæssigt mange kræfter på at skrive pænt.
- Er der behov for rådgivning i forbindelse med idræt, svømning og en god siddestilling?
Tænk kreativt. En kørestolsbruger kan sagtens være med til at klatre i træer med de rigtige hjælpemidler. En pige med lette lammelser kan stå på rulleskøjter i et stativ. Undgå, at det er underviserens manglende mod eller viden, der sætter en stopper for udfoldelserne.
Handicapidrættens Videncenter