Ved kognitive vanskeligheder kan barnet/den unge støttes gennem træning, guidening, strukturering af miljøet og ved at kompensere for problemer i undervisningen. Kompensation handler i høj grad om at bruge barnets/den unges stærke sider til støtte for de svage – og gøre barnet/den unge så selvhjulpen som muligt.
Eksekutive vanskeligheder
I undervisningen har barnet/den unge svært ved at:
- Tage initiativ og komme i gang med en opgave.
- Planlægge i forhold til opgaver og adfærd, fx at udnytte aftalt tid til at gøre en opgave færdig.
- Blive færdig efter idræt. Lave en projektopgave.
- Løse problemer, bogligt og socialt.
- Ræsonnere: ”Hvis jeg gør sådan, så…”. Barnet/den unge glemmer helheden og handler på kort sigt. Flere fokuspunkter i en opgave, gør den vanskelig at overskue.
- Være systematisk, arbejde med en rækkefølge, fx problemer med at stave, læse lange stavelser og med at gange store tal.
- Sætte mål og forfølge dem.
- Organisere. Har svært ved at lave lektier og holde skole-tasken i orden.
- Bruge feedback til at ændre strategier.
- Lære af egne erfaringer og problemer med at overføre læring fra et emne til et andet.
- Bedømme, om noget kan lade sig gøre, om det er legalt, om det er kammeratligt.
- Få overblik og skabe struktur for sig selv og sit arbejde.
- Justere eller ændre tanker eller handlinger. Kan have tendens til at hænge fast i egen tankegang.
Projektuger, fagdage og temadage indeholder ofte mange af ovenstående elementer og giver derfor problemer for børn/unge med eksekutive vanskeligheder.
Tips til at fremme selvstændighed og initiativ
- Sæt små, klare og realistiske mål, der giver hurtige resultater.
- Sørg for succes første gang.
- Skriv eller tegn, hvad barnet/den unge skal arbejde med.
- Vis barnet/den unge lignende opgaver, som det har løst med succes.
- Find alternative strategier og brug fejlfri læring.
- Udvis den holdning, at evt. fejl skyldes en dårlig strategi, men ikke dårlige evner.
- Skab nysgerrighed hos barnet/den unge.
- Minimer præstationsangst, og skab plads for optimisme ved at tilpasse mål til barnets/den unges evner.
- Hav positive forventninger til barnet/den unge. Forventning om succes skaber motivation.
- Begræns opgaven i tid og omfang. Vis de vigtige trin i opgaveløsningen.
Tips til at fremme planlægning og organisering
- Tilbyd barnet/den unge ekstra ”brugsanvisninger” på det, der skal laves
- Giv barnet faste rutiner, der beskrives via skemaer eller planlægningskort.
- Brug visuel støtte i form af piktogrammer, foto, tegninger.
- Begræns valgmuligheder til højst to valg.
- Træn problemløsningsstrategier: Anvend sociale historier.
- Brug belønning, fx smileys, klistermærker og tommel op.