De fleste børn bliver udskrevet efter en kortvarig indlæggelse og uden store synlige fysiske eller kognitive vanskeligheder. Det er vigtigt også at have fokus på børn og unge, som udskrives efter en kortvarig indlæggelse. Selv mindre hjernepåvirkninger/hjerneskader kan have konsekvenser og føre til, at børnene senere får vanskeligheder. De kan blive hurtigere trætte, få vanskeligt ved at huske, koncentrere sig eller måske have svært ved at begå sig socialt.
Følger af hjerneskaden kan vise sig sent
Lige efter skaden kan det være vanskeligt at vurdere, hvad skaden kommer til at betyde for barnet på længere sigt. Der er ofte en hurtig bedring i de fysiske følger. De mere usynlige følger af skaden kommer måske først til udtryk senere i livet.
Problemer med selvstændigt initiativ og planlægning viser sig måske først i 5.-6. klasse, hvor skolearbejdet begynder at stille større krav. Det er vigtigt, at lærere, pædagoger og psykologer i Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) kender til barnets historie og har viden om, at følgerne kan vise sig langt senere i barnets liv.
Børn kan have sværere ved at komme sig
Førhen antog man, at jo tidligere et barn fik en hjerneskade, jo bedre var mulighederne for at komme sig godt over skaden. I dag ved man, at dette ikke er helt korrekt.
Jo tidligere børn får en hjerneskade, jo sværere har de ved at udvikle alderssvarende intellektuelle funktioner. Dels kan ikke alle funktioner overtages af andre områder i hjernen, og dels bliver funktionen, der overtages, ikke på højde med den oprindelige. En anden forklaring er også, at jo yngre barnet er, jo færre stabile færdigheder at trække på er udviklet.
Eksekutive funktioner bliver udviklet til sidst
Nogle områder i børns hjerner er særligt følsomme for hjerneskader. Disse områder repræsenterer indlæringsevne, hukommelse, opmærksomhed, og det man kalder de eksekutive funktioner, altså evnen til at planlægge, være fleksibel i problemløsning, styre impulser m.m.
De eksekutive funktioner er noget af det sidste, som udvikles i barnets hjerne, og derfor er det særligt ødelæggende for disse funktioner, hvis barnet får en tidlig hjerneskade.