Et barn/en ung med erhvervet hjerneskade kan have kognitive vanskeligheder, der gør, at han/hun har svært ved at styre sine impulser. Barnet/den unge gør måske lige, hvad der falder ham ind, og det kan give store sociale vanskeligheder for barnet.
Et barn/en ung med stor impulsivitet kan i undervisningen have svært ved at:
- Styre og hæmme impulser, og gør derfor lige det, der falder ham/hende ind.
- Styre temperamentet og kan få raserianfald, når der stilles krav eller der er andre planer end den, han/hun har.
- Stoppe op og tænke, før handling. Impulsiv adfærd kan lede til. uhensigtsmæssig adfærd og problemer med at fungere sammen med andre børn/unge.
Tips til at støtte barnet/den unge i selve undervisningen
- Bevidstgør barnet/den unge om, hvad adfærden betyder for andre. Det er med til at hjælpe barnet/den unge til at regulere sin adfærd.
- Afled barnet/den unge, eller før ham/hende væk fra de andre. Et barn/en ung, der får raserianfald, kan ikke gøre for det. Vent til ”fredstid” med at tale om adfærden.
- Vær tydelig og skab struktur, forudsigelighed og overblik.