Overgangen til et selvstændigt voksenliv for unge med autisme

"Læringsforløb for unge med autisme" er udarbejdet til medarbejdere i sociale tilbud til unge med autisme, særligt til kommunale tilbud, men det kan også anvendes i andre lignende tilbud. På denne side kan du finde forskellige materialer til forløbet.

Læringsforløbet er udviklet til unge og unge voksne med autisme i alderen 16-30 år, der er normaltbegavede eller lige under normalbegavelse. Der er udviklet forløb til både unge, der bor hos deres forældre (hjemmeboende), unge i egen bolig (udeboende) og til de unges forældre.

Formålet med læringsforløbet er at støtte de unge i overgangen til et selvstændigt voksenliv, herunder at støtte de unge i at kunne indgå i sociale fællesskaber og at kunne klare praktiske gøremål i et voksenliv.

Materialet er struktureret, og i vid udstrækning manualbaseret, og er således guidende for de medarbejdere, der skal afholde læringsforløbet. Gruppevejlederne guides bl.a. gennem hver enkelt gruppesession og hver enkelt øvelse. Hvert modul følger samme struktur for at skabe forudsigelighed for de unge.

Læringsforløbet er resultatet af et projekt fra 2019-2022, hvor seks kommuner var med til at udvikle forløbet.

Forløbet indeholder:

  • Et gruppeforløb
  • Individuel støtte
  • Et valgfrit gruppeforløb for de unges forældre.

Læringsforløbet bygger på en recovery-orienteret tilgang og varer i 20 uger. Det er bygget op omkring 10 moduler.

Materialerne er opdelt i to materialepakker:

Læringsforløb for unge med autisme (både hjemme- og udeboende unge)

Gruppeforløb for de unges forældre

I de enkelte materialer kan du læse mere om formålet med læringsforløbets enkelte elementer.

Materiale til læringsforløb for unge og unge voksne med autisme

Overvejer I at bruge indsatsen, er det en god idé at læse indsatsbeskrivelsen først. Den indeholder en introduktion til læringsforløbet og dets kerneelementer samt de tilhørende materialer og giver gode råd om implementering og gennemførsel af forløbet.

Derudover beskriver indsatsbeskrivelsen, hvilke forudsætninger der er for at kunne afholde læringsforløbet.

Indsatsbeskrivelse - Læringsforløb for unge med autisme

Evalueringen af læringsforløbet videregiver erfaringer og præsenterer resultater fra udviklingsprojektet og de seks medvirkende kommuners erfaringer.

Evaluering af læringsforløb for unge med autisme

 

E-læring til læringsforløbet

Modul 1

Modul 1 handler om målgruppen og skal sikre, at de fagpersoner, der skal varetage læringsforløbet, har et fælles vidensniveau om målgruppen.

Modul 2 

Modul 2 er målrettet fagpersoner og støttepersoner, som indgår i læringsforløbet. Formålet er at klæde gruppevejledere og støttepersoner på til at gennemføre læringsforløbet og understøtte deres samarbejde.

Modul 3

Modul 3 er målrettet fagpersoner, der skal varetage gruppeforløbet i læringsforløbet. Modulet handler om gruppefacilitering og bygger ovenpå modul 1 og 2.

Kontakt

Katrine Briks Ottesen
Fuldmægtig

Spring til