Fælles børnesyn

Inddragelse af børn og unge styrkes, når det baseres på et fælles børnesyn i organisationen. I bør som kommune derfor reflektere over og formulere det fælles børnesyn, der skal kendetegne og skabe sammenhæng i jeres arbejde – både på individniveau, på afdelingsniveau og som organisation.

Guide til styrket inddragelse

Du er her: Inddragelse og børnesyn

Når I formulerer et fælles børnesyn, kan det understøtte en fælles tilgang til samarbejdet med børn og unge og deres forældre hos medarbejdere og ledere inden for og på tværs af fagområder.

I kan med fordel genlæse kommunens børne- og ungepolitik eller andre centrale styringsdokumenter, som vedrører jeres børnesyn.

I det følgende kan I læse mere om børnesynets betydning for jeres inddragelsespraksis samt finde øvelser og redskaber, der kan bidrage til jeres refleksion og dermed styrke jeres inddragelsespraksis.

Børnesyn og værdier

Børnesynet – vores forståelse af børn, unge og deres forældre – er ikke en statisk størrelse. Det er kulturelt, historisk og fagligt bestemt og derfor hele tiden i bevægelse. Det formes både af samfundsmæssige værdier, organisatoriske forhold og den enkelte medarbejders og leders individuelle værdier.

Der kan være forskellige perspektiver på inddragelse af børn og unge hos både ledere og medarbejdere, som bunder i forskellige værdier og praksislogikker. Eksempelvis forholdet mellem inddragelse og beskyttelse af barnet eller den unge, der står i svære livsvilkår. Det fremmer en styrket inddragelsespraksis, hvis der skabes en kultur, hvor inddragelse af barnet eller den unge ikke ses som en modsætning til at beskytte barnet eller den unge, men tværtimod ses som en mulighed for at skabe gennemsigtighed og handlemuligheder for barnet eller den unge.

Jo mindre en organisation forholder sig til og arbejder med et fælles børnesyn, jo mere plads kan der være til de mere individuelle værdier. Individuelle værdier kan være mere eller mindre dominerende og kan bevidst eller ubevidst komme til udtryk i praksis. Det kan skabe ambivalens og dilemmaer i arbejdet med at inddrage børn og unge både mellem ledere og medarbejdere og i det tværfaglige samarbejde.

Et fælles børnesyn kan være et godt udgangspunkt for centrale drøftelser om værdibaserede dilemmaer og dermed hjælpe til at finde frem til fælles forståelse for og værdier i inddragelse af børn og unge. Der skal være en opmærksomhed på, at medarbejdere kan omsætte organisationens børnesyn, så der er en overensstemmelse mellem børnesynet og den professionelle praksis.

Workshop

Et fælles børnesyn

Denne workshop kan anvendes til at sætte fokus på og skabe refleksion over børnesynets betydning for arbejdet med inddragelse af børn og unge samt input til formulering af et fælles børnesyn.

Drejebog (word)

Drejebog (PDF)

Kontakt

Ditte Bonnerup Jensen
Fuldmægtig