Lyt på SoundCloud: Afsnit 3: Børn med autisme og bekymrende skolefravær
Læs en transskription af afsnittet her
Når et barn med autisme ikke kommer i skole, er udfordringerne ofte meget komplekse. En helhedsorienteret hjælp er derfor afgørende for barnets trivsels- og udviklingsmuligheder.
VISO har i flere projekter undersøgt, hvordan rådgivningen til denne målgruppe kan styrkes. Det har resulteret i en række beskyttende faktorer og en systematik i arbejdet, som er gode at tage udgangspunkt i, når man arbejder med autisme og skolevægring.
For at understøtte det gode samarbejde og en systematisk tilgang har VISO i samarbejde med Pihl Inklusive udviklet arbejdsredskabet ’Rådgivningsloggen’, som du kan høre om i episoden.
Hent rådgivningsloggen til arbejdet med børn med bekymrende skolefravær
Læs Socialstyrelsens rapport om børn med autisme og skolevægring
Medvirkende
- Susanne Pihl, ejer af Pihl Inklusive og facilitator på udviklingsprojektet
- Charlotte Just Bukh, neuropædagogisk konsulent hos Vejlefjord Børneneurocenter og VISO-specialist
Speak
Mads Christian Heede, journalist hos Kontekst & Lyd