Socialtilsyn og National Koordination

Kontoret varetager Social- og Boligstyrelsens auditfunktion i forbindelse med de fem socialtilsyn, opgaven vedrørende den nationale koordinationsstruktur på det mest specialiserede social- og specialundervisningsområde samt opgaver vedrørende Tilbudsportalen.

Kontoret er opdelt i to teams, der henholdsvis varetager opgaver i forbindelse med de fem socialtilsyn og den nationale koordinationsstruktur.

Derudover varetager kontoret et afgrænset antal opgaver i forhold til Tilbudsportalen.

Socialtilsyn

Social- og Boligstyrelsens auditfunktion har til opgave at følge og understøtte socialtilsynet i deres arbejde med at godkende og føre tilsyn med kvaliteten af plejefamilier og sociale tilbud i Danmark omfattet af lov om socialtilsyn.

Social- og Boligstyrelsens auditfunktion understøtter, at socialtilsynet drives i overensstemmelse med lovens formål og intentioner. Auditfunktionen følger løbende Socialtilsynets praksis med henblik på at sikre, at de fem socialtilsyn på tværs udvikler en systematisk, ensartet, uvildig og faglig kompetent praksis.

Social- og Boligstyrelsen udgiver en årlig rapport om socialtilsynenes virksomhed.  

National Koordination

Formålet med den nationale koordinationsstruktur er at følge udviklingen og formidle viden om det mest specialiserede socialområde og området for den mest specialiserede specialundervisning. Den nationale koordinationsstruktur skal sikre, at der er det fornødne udbud af højt specialiserede tilbud til målgrupper, der er meget små eller har særligt komplekse problemstillinger.

Dette gør Social- og Boligstyrelsen ved at:

  • Følge udviklingen i målgrupper, tilbud og indsatser på det mest specialiserede social- og specialundervisningsområde bl.a. gennem anvendelse af registerdata, dialog med kommunerne, høring af bruger- og interesseorganisationer samt undersøgelser af tilbudsstrukturen.
  • Indsamle og formidle viden om målgrupper og indsatser, fx gennem vejledende forløbsbeskrivelser.
  • Udsende centrale udmeldinger om målgrupper eller særlige indsatser, når der er behov for øget koordination eller planlægning på tværs af kommunerne.

Tilbudsportalen

Social- og Indenrigsministeriet traf i 2017 beslutning om, at den tekniske drift og udvikling af Tilbudsportalen skulle overføres fra Social- og Boligstyrelsen til Erhvervsstyrelsen.

Social- og Boligstyrelsen varetager følgende opgaver i forbindelse med Tilbudsportalen pr. 11. juni 2019:

  • Support af socialfaglige spørgsmål i forhold til Tilbudsportalen. Erhvervsstyrelsen er indgangen til Tilbudsportalens support og varetager spørgsmål af teknisk karakter.
  • Stikprøvekontrol med oplysningerne i Tilbudsportalen.
  • Ajourføring af vejledningsmateriale på Tilbudsportalen.

Bemanding

Kontoret ledes af en kontorchef, to faglige ledere og har ca. 30 medarbejdere.

 

Senest opdateret 21-06-2024

Kontakt

Henrik Frostholm Jensen
Kontorchef

Kontakt

National koordination