Vær en som rækker ud-kampagnen

Bliv inspireret til at række ud og skabe fællesskab. Uanset om du er fagperson, frivillig eller privatperson, finder du her gratis hjælpemidler – fra podcasts til guides og film – der gør det lettere at handle mod ensomhed.

Kampagnen ”Vær en, som rækker ud” er udarbejdet af Social- og Boligstyrelsen i samarbejde med Folkebevægelsen mod Ensomhed. En stor del af folkebevægelsens medlemsorganisationer har stået bag Den nationale strategi og handlingsplan mod ensomhed, som er udgangspunktet for indsatsen mod ensomhed i Danmark og dermed også for denne kampagne.

Læs mere om den nationale strategi og handlingsplan mod ensomhed

Læs mere om Folkebevægelsen mod Ensomhed

Kampagnematerialer

Instagram

Følg kampagnens Instagramprofil Vær en som rækker ud for inspirerende historier og konkrete tips til at hjælpe mennesker med ensomhed.

Vær en, som rækker ud

Film

Kampagnens tre film sætter fokus på ensomhed og opfordrer os til at droppe undskyldningerne og række ud til dem, der kæmper med følelsen.

Find de tre film her

Podcast

Fra 2025 kan du lytte til podcasten 'Undskyld vi roder' og få både underholdning og inspiration til at modvirke ensomhed. Podcasten tager emnet op i et satirisk univers på en fiktiv radiostation i en jysk by.

Følg med fra 2025 i "Undskyld vi roder"

Guides

Kampagnen indeholder guides til både fagpersoner, frivillige og privatpersoner. De giver inspiration til at starte samtaler om ensomhed og hjælper dig med at støtte mennesker, der kæmper med følelsen.

Du finder de forskellige guides her

Plakater

Kampagnen inkluderer to plakater til lokale frivillige foreninger, der kan hjælpe med at rekruttere nye medlemmer, som føler sig ensomme. Brug plakaterne til at skabe opmærksomhed og invitere flere ind i fællesskabet.

Plakat - Hvordan får du øje på ensomhed

Plakat til foreninger - Vi gør noget ved ensomheden i Danmark

 

Kommunikationspakke

Kommunikationspakken er til dig, der vil dele kampagnen på dine egne platforme. Den indeholder visuelle elementer og en kampagnefortælling, som du kan tilpasse med dine egne historier.

Find materialerne i kommunikationspakken her

Formålet med kampagnen

Kampagnen ”Vær en, som rækker ud” skal give fagpersoner, frivillige og privatpersoner redskaber til at gøre noget mod ensomhed –  vi skal alle blive bedre til at række ud til vores kollegaer, venner, bekendte og familiemedlemmer for at forebygge ensomhed og hjælpe de mennesker, som kæmper med følelsen.

Målgruppe

Målgruppen for kampagnen er fagpersoner, frivillige og privatpersoner, der har mulighed for at række ud til mennesker, der føler sig ensomme.

Indsatsen mod ensomhed kan laves på arbejdspladser, i frivillige organisationer eller i det helt almindelige møde mellem mennesker i vores dagligdag. Ofte kan vi se, at der er et problem med ensomhed, men vi mangler viden og inspiration til at forebygge og hjælpe.

Kampagneperiode

Kampagnen starter i december 2024 og løber i hele 2025.

Kontakt

Sabine Lyø Andersen
Fuldmægtig

Kontakt

Mogens Holm Sørensen
Specialkonsulent


Kampagnen ”Vær en, som rækker ud” er udarbejdet sammen med Folkebevægelsen mod ensomhed.

Oplysningsskrivelse

Når Social- og Boligstyrelsen udsender annoncer på Facebook og Instagram, behandler vi visse personoplysninger om dig. Du kan læse mere om, hvilke oplysninger vi behandler, og hvordan vi gør det, i vores oplysningsskrivelse.

Læs oplysningsskrivelsen her