Lundys model peger på fire elementer, der skal være til stede for, at der er tale om reel inddragelse af børn og unge: Rum, Stemme, Tilhører og Indflydelse. Det er derfor angivet, hvilke af de fire elementer, som redskaberne på denne side understøtter.
Du kan læse mere om Laura Lundys model i dette videnstema, der udfolder modellen i en myndighedskontekst.
Læs videnstema her
Redskaberne på denne side er eksempelvis interviewguides, samtaleskabeloner, dialogkort og svarskemaer. De enkelte redskaber er udvalgt på baggrund af at:
- De kan anvendes til inddragelse af børn og unge i udsatte positioner
- De understøtter et tidsvarende børnesyn
- De er anvendelsesorienterede i forhold til myndighedsområderne i kommunerne
Redskaberne er målrettet ledere og fagprofessionelle fra myndighedsområdet, der gerne vil skabe en større systematik omkring deres inddragelsespraksis. Samlingen her skal ikke ses som en udtømmende liste, men eksempler på, hvordan man kan omsætte Laura Lundys elementer til styrket faglig praksis omkring inddragelse af børn- og unge i egen sag. Der vil løbende blive tilføjet nye redskaber til siden her.
Forudsætningen for at arbejde med redskaberne er, at der altid skal tages udgangspunkt i det enkelte barn med henblik på at anvende og evt. tilpasse redskabet. Ved hvert redskab vil der være en kort introduktion til redskabets formål og anvendelse, gode råd om anvendelse og info om hvor redskabet er udviklet.
Redskabssamlingen kan også anvendes som inspiration på det brede børne- og ungeområde fx sundheds- og skoleområdet.