Ansøgningspuljen til behandlingstilbud til børn og unge fra familier med stof- eller alkoholmisbrug

Herunder kan du læse mere om formål, ansøgerkreds, målgruppe, frister med mere for puljen.

Ansøgningsfrist

9. maj 2025 kl 23.59

Formål

Ansøgningspuljens formål er at sikre udbredelsen af gratis landsdækkende behandlingstilbud til børn og unge under 25 år, som er belastede af en opvækst i familier med stof- eller alkoholproblemer.

Hvem kan søge (ansøgerkreds)?

Ansøgerkredsen er kommuner, private, og frivillige organisationer, eventuelt i samarbejde mellem flere parter. 

Målgruppe

Ansøgningspuljens målgruppe er børn og unge under 25 år, der er belastede af en opvækst i familier med stof- eller alkoholproblemer, herunder børn og unge som har mistet en eller begge forældre.

Projektperiode

Midlerne anvendes i perioden 1. september 2025 til 31. august 2028.

Hvad kan der søges støtte til?

Midlerne kan anvendes til gratis rådgivnings- og samtaletilbud til børn og unge. Det kan både være individuelle- og gruppeforløb. Der kan også anvendes midler til forsamtalen.

Der kan søges om støtte fra ansøgningspuljen til lønudgifter til projektleder, fagprofessionelle, supervision og aktiviteter som led i behandlingen, formidling i forbindelse med rekruttering af børn og unge, lokaler, indretning og forplejning i forbindelse med tilbuddene. Der kan søges midler til transport for behandlere, i det omfang det indgår som led i ”satellittilbud”.

Midler til fordeling

Der er afsat i alt 243,3 mio. kr. til ansøgningspuljen.

Udbetaling af tilskud

Tilskuddet udbetales kvartalsvis. 

Finanslovskonto

§ 15.26.03.10. 
 

Tidshorisont

Ansøgningspuljen forventes udmøntet i juni 2025.

Ansøgning

Der foretages en vurdering af projektet ud fra oplysningerne i ansøgningen og eventuelle bilag.

Adgang til at ansøge

Ansøgningen kan allerede nu udarbejdes i den medfølgende word-skabelon samt øvrige bilag.

Denne ansøgningspulje kan ansøges via Tilskudsportalen.

Ansøgere skal være opmærksomme på, at der skal anvendes MitID Erhverv (med organisationens/kommunens CVR-nummer) ved oprettelse og indsendelse af ansøgninger via Tilskudsportalen.

Informationsmøde

Social- og Boligstyrelsen afholder et virtuelt informationsmøde om ansøgningspuljen den 9. april 2025 kl. 10:00 - 10:45

Mødet holdes via Zoom, hvor der kan stilles spørgsmål via chatfelt.

Tilmeld dig til informationsmødet

Senest opdateret 26-03-2025

Kontakt Tilskudsadministration

Faglige spørgsmål

Thea Birkelund Nielsen
tbin@sbst.dk