Lyt på SoundCloud: Afsnit 3: Børn med autisme og bekymrende skolefravær
Læs en transskription af afsnittet her
Når et barn med autisme ikke kommer i skole, er udfordringerne ofte meget komplekse. En helhedsorienteret hjælp er derfor afgørende for barnets trivsels- og udviklingsmuligheder.
VISO har i flere projekter undersøgt, hvordan rådgivningen til denne målgruppe kan styrkes. Det har resulteret i en række beskyttende faktorer og en systematik i arbejdet, som er gode at tage udgangspunkt i, når man arbejder med autisme og skolevægring.
Episoden er en del af podcastserien ’Viden fra VISO’ udgivet af VISO under Socialstyrelsen.
Læs Socialstyrelsens rapport om børn med autisme og skolevægring
Hent rådgivningsloggen til arbejdet med børn med bekymrende skolefravær
Medvirkende
- Susanne Pihl, ejer af Pihl Inklusive og facilitator på udviklingsprojektet
- Charlotte Just Bukh, neuropædagogisk konsulent hos Vejlefjord Børneneurocenter
Speak
Mads Christian Heede, journalist hos Kontekst & Lyd