Relevante indsatser til personer med svære spiseforstyrrelser

Social- og boligstyrelsen anbefaler de herunder beskrevne indsatser. De anbefalede indsatser er fremkommet på baggrund af aktuelt bedste viden og i dialog med faglige eksperter på feltet.

Der er udpeget seks fokuspunkter, der kan være relevante at tænke ind i en samlet indsats til personer med svære spiseforstyrrelser. Listen er til inspiration i dialogen mellem sagsbehandleren og personen, der skal modtage indsatserne.

På børne- og ungeområdet er det væsentligt, at hjælp og støtte tilrettelægges efter en konkret og individuel vurdering af det enkelte barns eller den enkelte unges og familiens behov, forhold og forudsætninger.

Hjælp og støtte efter barnets lov skal iværksættes med henblik på at sikre, at børn og unge, som har behov for særlig støtte, kan opnå de samme muligheder for omsorg, læring, personlig udvikling, trivsel, sundhed og et selvstændigt liv som deres jævnaldrende. Hjælp og støtte kan også iværksættes med henblik på at lette den daglige tilværelse og forbedre livskvaliteten for barnet, den unge eller familien.

Læs mere om støttebestemmelserne i 'Håndbog om barnets lov' på sbst.dk

Hjælp og støtte på voksenområdet efter lov om social service, iværksættes med det formål at fremme den enkeltes mulighed for at udvikle sig og for at klare sig selv eller at lette den daglige tilværelse og forbedre livskvaliteten. Det er vigtigt, at sagsbehandleren individuelt tilrettelægger den samlede indsats med afsæt i den enkelte persons samlede situation og håb, ønsker og drømme for fremtiden.

Læs mere om recovery-orienteret rehabilitering på sbst.dk

Nogle personer kan på grund af spiseforstyrrelsen have vanskeligheder ved at indgå i sociale sammenhænge, relationer samt udfordringer med at etablere en fast struktur i dagligdagen og håndtere almindelige daglige gøremål. Derfor spiller social støtte en afgørende rolle i indsatsen, ved ikke kun at fokusere på ernæringsmæssige behov, men også på at støtte borgeren i at navigere i hverdagen, styrke relationer og deltage i samfundslivet.

Den sociale støtte kan varierer afhængigt af borgerens individuelle behov, men kan inkludere rådgivning, hjælp og omsorg. Det kan være i form af bostøtte, ADL-træning samt at styrke borgerens færdigheder i forhold til indkøb og madlavning. Et vigtigt aspekt er også at forbinde den berørte med lokale fællesskaber og aktiviteter, hvilket kan bidrage positivt til den enkeltes trivsel og deltagelse i sociale fællesskaber.

Det er essentielt, at den person, der yder støtten, er uddannet og har erfaring med spiseforstyrrelser for at sikre den mest effektive hjælp.

Måltidsstøtte handler om at motivere personen til at gennemføre spisning og støtte personen i at håndtere negative og ambivalente følelser, der kan opstå i forbindelse med spisningen. Måltidsstøtten har til formål at støtte borgeren i at opbygge og genoprette en form for normalitet omkring mad og spisning. Måltidsstøtte er særligt relevant i forhold til personer der har uhensigtsmæssig eller utilstrækkelig spisning, med diagnoserne anoreksi og bulimi.

Hvis personens netværk, eksempelvis forældre eller en partner, skal støtte personen under måltidet, er det centralt, at omsorgspersonerne løbende modtager rådgivning og træning heri fra personer med viden om svære spiseforstyrrelser. Det er afgørende for at kunne håndtere konflikter og eventuel modstand mod spisning.

Formålet med måltidsstøtten kan variere. For nogle handler det om at tage på i vægt, fastholde en stabil vægt, eller forebygge at personen falder tilbage i et gammelt mønster med uhensigtsmæssig eller utilstrækkelig spisning og store variationer i vægten til følge. For andre kan det handle om at håndtere de udfordringer, følelser og tanker der opstår under og efter et måltid. Måltidsstøtte indebærer også at træne at spise selv uden støtte fra andre og (gen)etablere faste og regelmæssige spisetider og spiserammer i en rolig atmosfære for at mindske angst. Måltidsstøtte kan også omfatte eksempelvis støtte til planlægning af indkøb, madlavning og spisning.

Hvem der udfører måltidsstøtten, afhænger af den lokale samarbejdsaftale mellem kommunen og regionen.

For at tage hånd om de bagvedliggende udfordringer, der kan ligge bag en svær spiseforstyrrelse, kan det være relevant at støtte personen til at udvikle og vedligeholde sine psykologiske kompetencer og modtage psykoterapi.

Indsatsen bør støtte personen til at håndtere og regulere egen adfærd, vanskelige tanker og følelser med henblik på at øge muligheden for at personen kan leve det liv vedkomne ønsker. Man kan fx arbejde med at fastholde motivationen, at lære at rumme usikkerhed og håndtere vanskelige følelser, øge bevidsthed om egne ønsker for et liv uafhængigt af spiseforstyrrelsen, samt troen på at kunne nå sine drømme og mål.

Psykoterapi tilbydes som en metode til behandling af spiseforstyrrelser, både i form af individuelle og gruppebaserede sessioner.

Formålet med psykoterapien er at hjælpe personen med at ændre skadelig adfærd og normalisere spisemønstre. I terapien arbejder man bl.a. med ambivalens, motivation, samt de dybere liggende årsager til spiseforstyrrelsen. Blandt de terapiformer, der anvendes, er eksempelvis kognitiv adfærdsterapi, narrativ terapi, dialektisk adfærdsterapi, familiebaseret terapi, systemisk familieterapi mm.

Psykoterapien støtter personen i at kunne identificere og håndtere udfordrende adfærdsmønstre, følelser og tanker. Behandlingen kan for eksempel strække sig over en længere periode, hvor fokus skifter fra spisemønstre til dybere psykologiske udfordringer. Især for personer med langvarige og svære spiseforstyrrelser kan vedvarende støtte være nødvendig for at opnå en bedre livskvalitet.

Kreative udfoldelser i form af eksempelvis musikterapi, kunstterapi, naturterapi og skriveterapi kan være effektive og hjælpsomme i indsatsen over for personer med svære spiseforstyrrelser.

Kreative udfoldelser kan være med til at mindske angst, skabe en sundere kropsopfattelse, styrke selvværd og selvudfoldelse og fremme selvforståelse og selvbevidsthed. Desuden kan kreative udfoldelser give den enkelte nye perspektiver og nye mulighed for at udtrykke følelsesmæssige problemstillinger.

Personer med svære spiseforstyrrelser er oftest påvirket fysisk og mentalt af deres lidelse. Fysisk aktivitet kan være en effektiv metode til at håndtere de fysiske aspekter af disse udfordringer.

Formålet med denne indsats er dobbelt: At sikre nødvendig fysisk genoptræning for dem med svære spiseforstyrrelser, og at gen-introducere fysisk aktivitet på en måde, der forhindrer tvangsmotionering. At genoptage fysisk aktivitet på en sund måde er afgørende, idet visse sportsgrene kan øge risikoen for tilbagefald.

Fysisk aktivitet kan bidrage til at opbygge en sund forbindelse med kroppen, forbedre kropsbilledet, og styrke personens forståelse af kroppens naturlige behov. Fysisk aktivitet har også vist sig at have en positiv effekt på angst, depression, og den generelle livskvalitet. Fysisk aktivitet bør altid overvejes nøje og føres ud i livet under kyndig vejledning af fagpersoner med særlig viden om svære spiseforstyrrelser.

Fysiske aktiviteter, herunder eksempelvis målrettet træningsadfærd og yoga, bør skræddersys til individets behov og hjælpe med at fremme kropsbevidsthed i fx en genoptræningsplan. Desuden kan fysioterapi/kropsterapi spille en vigtig rolle i behandlingen af spiseforstyrrelser.

Indsatserne vil indgå i et bredt felt af indsatser på tværs af social- og sundhedsområderne og med skole/uddannelse og/eller beskæftigelsesindsatser. Det er vigtigt at der bliver koordineret på tværs af sektorerne og at indsatserne tænkes ind i en sammenhæng med et helhedsorienteret blik på personens livssituation.

Det er vigtigt at personen med svær spiseforstyrrelse, så vidt det er muligt, opnår og fastholder tilknytning til skole, uddannelse eller beskæftigelse for at kunne leve et meningsfuldt hverdagsliv med plads til andet end spiseforstyrrelsen.

Du kan læse mere om hvem det kan være relevant at koordinere med og se en beskrivelse af ansvar, roller og lovgivning for indsatser i skole, uddannelse og beskæftigelses regi hvis du følger linket længere nede på denne side.

Koordinering

Læs mere om hvilke andre aktører det er relevant at koordinere og samarbejde med.

Læs om koordinering her

Læs mere

Nationale retningslinjer

Det er muligt at finde mere uddybende beskrivelser af indsatstyper i de nationale retningslinjer fra 2015.

Læs mere på sbst.dk