Ansøgningsfrist
Ansøgningsfrist den 24. april 2025 kl. 23.59.
Formål
Ansøgningspuljens formål er at yde støtte til frivillige sociale indsatser og projekter, som udføres med henblik på dels at styrke den frivillige ulønnede indsats og dels at forebygge og afhjælpe problemer for socialt truede borgere eller borgere i en svær livssituation.
Hvem kan søge (ansøgerkreds)?
Ansøgningspuljens ansøgerkreds er frivillige organisationer, foreninger og andre initiativer, herunder frivilligcentre, der tager initiativ til frivilligt socialt arbejde med målgruppen.
Enkeltpersoner, regioner og kommuner samt øvrige myndighedslignende konstruktioner f.eks. menighedsråd er ikke omfattet af ansøgerkredsen.
OBS: Ansøgere med tilknytning til henholdsvis Kirkens Korshær og KFUM's Sociale Arbejde skal gøre brug af den særskilte pulje på Tilskudsportalen tilknyttet finanslovskonto § 15.71.47.20.
Målgruppe
Målgruppen for ansøgningspuljen er socialt truede borgere eller borgere i en svær livssituation.
Projektperiode
1. oktober 2025 til 30. september 2026.
Hvad kan der søges støtte til?
Udgifter til projekter eller indsatser, der fremmer frivilligt socialt arbejde.
Ansøgere kan søge om tilskud inden for følgende fire kategorier:
- Rådgivning og selvhjælp til udsatte borgere
- Sociale aktiviteter for udsatte børn, unge og familier
- Sociale aktiviteter og samvær for udsatte voksne
- Inklusion af udsatte borgere i frivillige fællesskaber
Midler til fordeling
Der er afsat i alt 51,9 mio. kr. til fordeling i 2025.
Udbetaling af tilskud
Tilskuddet udbetales kvartalsvis.
Finanslovskonto
§ 15.71.47.10. og § 15.71.47.20.
Tidshorisont
Det forventes, at ansøgere modtager svar på deres ansøgning ultimo august 2025.
Bilag
Der foretages en vurdering af projektet ud fra oplysningerne i ansøgningen og budgettet. Øvrige bilag, som fremsendes, vil således ikke indgå i sagsbehandlingen.
Adgang til at ansøge
Du kan allerede nu udarbejde din ansøgning i den medfølgende word-skabelon samt øvrige bilag.
Denne ansøgningspulje kan ansøges via Tilskudsportalen.
Informationsmøde
Social- og Boligstyrelsen har afholdt et virtuelt informationsmøde om ansøgningspuljen den 13. marts 2025.
Ønsker du at få tilsendt præsentationsmaterialet fra informationsmødet, kan du kontakte Social- og Boligstyrelsen på mail tilskudsforvaltning@sbst.dk.