Nogle botilbud for borgere med udviklingshæmning oplever udfordringer med mistrivsel blandt beboerne. Det kan føre til udadreagerende adfærd, der udvikler sig til trusler eller vold, som måske så igen kan resultere i magtanvendelse.
Men ved systematisk at øje for borgerens perspektiv er der gode chancer for at bryde den negative spiral. Det er tankegangen bag metoden LA2u, og en ny evaluering ser ud til at bekræfte antagelsen.
Om metoden
LA2u er inspireret af en recovery-orienteret tilgang og anerkender borgeren som erfaringsekspert. Borgerens trivsel er i fokus, og der tages systematisk udgangspunkt i den enkeltes egne oplevelser, ønsker, håb og drømme.
Tilgangen er den samme, hvis borgeren kun har et begrænset eller slet ikke noget talesprog, idet der her sigtes efter at opnå et tilstræbt indefra-perspektiv (se boks).
Forebyggelse er helt centralt i arbejdet: De krav, der stilles til den enkelte borger, skal tilpasses så præcist som muligt til borgerens forudsætninger og behov. Dermed søger medarbejderne at undgå, at konflikter opstår, ligesom de arbejder med at deeskalere, hvis der alligevel er optræk til spændinger.
Det viser evalueringen
Otte botilbud fra kommunerne Struer, Århus, Viborg, Lolland og Køge har afprøvet metoden i perioden 2022 til 2024. Tilbuddene er indbyrdes ret forskellige, men alle har taget de grundlæggende elementer i metoden til sig, herunder det stærke fokus på at arbejde med afsæt i den enkelte borgers perspektiv.
På tværs af tilbuddene viser slutevalueringen, at borgernes udadreagerende adfærd mindskes, og de kommer mere i trivsel. Sideløbende ses der et stort fald i omfanget af årlige magtanvendelser, der i løbet af projektperioden reduceres fra 172 til 49.
Trivslen blandt beboerne øges generelt, og også når man ser på arbejdsmiljøet, er der flere positive tegn, fx øges den generelle jobtilfredshed, mens omfanget af stress daler.
Evalueringen viser desuden, at det er de botilbud, der i begyndelsen havde de største udfordringer – særligt i forhold til arbejdsmiljø – der har flyttet sig mest i projektperioden.
”Samspillet mellem fagprofessionelle og borgere kan være udfordrende, ikke mindst når der er tale om sårbare mennesker med komplekse problemstillinger. Men evalueringen viser, at det også i de situationer er muligt at arbejde med afsæt i borgerens eget perspektiv – selv når borgeren ikke selv kan udtrykke sig verbalt. Og at det er givtigt i en grad, som kan mærkes af både borgere og medarbejdere,” siger Social- og Boligstyrelsens direktør Ellen Klarskov Lauritzen.
Ved afprøvningsperiodens afslutning er alle deltagende kommuner gået i gang med at udbrede LA2u til flere kommunale botilbud.
Følges op af ny metodehåndbog
Evalueringen af LA2u er udarbejdet af VIVE for Social- og Boligstyrelsen.
Hent rapporten om evalueringen
Samtidig med rapporten udgives et hæfte, der opsummerer de centrale evalueringsresultater og beskriver de vigtigste forudsætninger for en vellykket implementering.
Hent hæftet om hovedresultater og implementering
En revideret metodehåndbog om LA2u er undervejs og forventes udgivet i starten af 2025.