Hæftet, som henvender sig til ledere og konsulenter i familieplejen og personale på børne- og ungehjem, giver viden og inspiration til, hvordan man kan styrke inddragelsen af børn og unge på anbringelsessteder.
Hæftet bygger på professor Laura Lundys model for børneinddragelse og tager afsæt i et børnesyn, hvor barnet ses som et selvstændigt, helt menneske, der har evner til at udtrykke sig og til at deltage frit i samfundet.
Ifølge modellen, der her er tilpasset anbringelsessteder, skal følgende fire elementer være til stede, hvis der skal være tale om reel inddragelse:
- Rum: Skab trygge rammer
- Stemme: Tilpas kommunikation og information
- Tilhører: Lyt aktivt til barnet
- Indflydelse: Anvend barnets synspunkter.
Vidensgrundlaget for hæftet er dels en gennemgang af litteratur med fokus på inddragelse af børn i udsatte positioner og hverdagslivet på anbringelsessteder, dels interviews med plejeforældre, familieplejekonsulenter, personale på børne- og ungehjem samt børn anbragt på børne- og ungehjem og i plejefamilie.
Videns- og inspirationshæftet er en del af en samlet materialepakke om inddragelse af børn og unge. Materialepakken der henvender sig til anbringelsessteder. I pakken indgår også forskellige redskaber til dialogen med børnene og de unge. Der henvises til redskaberne i hæftet, hvor det er relevant.
Hent videns- og inspirationshæftet her
Læs mere om redskabssamlingen her