Viden og inspiration – Inddragelse af børn og unge i hverdagslivet på anbringelsessteder

2025

Udgivelsen giver input til, hvordan man i højere grad kan inddrage børn og unge i hverdagslivet på deres anbringelsessted. Der er fokus på både plejefamilier og børne- og ungehjem. Hæftet bygger på Laura Lundys model for børneinddragelse og suppleres af en række redskaber.

Hæftet, som henvender sig til ledere og konsulenter i familieplejen og personale på børne- og ungehjem, giver viden og inspiration til, hvordan man kan styrke inddragelsen af børn og unge på anbringelsessteder.

Hæftet bygger på professor Laura Lundys model for børneinddragelse og tager afsæt i et børnesyn, hvor barnet ses som et selvstændigt, helt menneske, der har evner til at udtrykke sig og til at deltage frit i samfundet.

Ifølge modellen, der her er tilpasset anbringelsessteder, skal følgende fire elementer være til stede, hvis der skal være tale om reel inddragelse:

  • Rum: Skab trygge rammer
  • Stemme: Tilpas kommunikation og information
  • Tilhører: Lyt aktivt til barnet
  • Indflydelse: Anvend barnets synspunkter.

Vidensgrundlaget for hæftet er dels en gennemgang af litteratur med fokus på inddragelse af børn i udsatte positioner og hverdagslivet på anbringelsessteder, dels interviews med plejeforældre, familieplejekonsulenter, personale på børne- og ungehjem samt børn anbragt på børne- og ungehjem og i plejefamilie.

Videns- og inspirationshæftet er en del af en samlet materialepakke om inddragelse af børn og unge. Materialepakken der henvender sig til anbringelsessteder. I pakken indgår også forskellige redskaber til dialogen med børnene og de unge.  Der henvises til redskaberne i hæftet, hvor det er relevant.

Hent videns- og inspirationshæftet her

Læs mere om redskabssamlingen her

Kontakt

Annie Gaardsted Frandsen
Specialkonsulent

Inddragelse på myndighedsområdet

Vil du vide mere om inddragelse af børn og unge på myndighedsområdet? 

Klik her for at finde viden og redskaber