Modellen henvender sig til kommuner, som vil styrke og udvikle deres tværfaglige samarbejde om børn og unge med bekymrende skolefravær. Modellen retter sig mod alle børn og unge i grundskolens 0.-9. klasse samt 10. klasse med begyndende eller bekymrende skolefravær. Målgruppen omfatter både børn, der går i et alment skoletilbud og børn i specialtilbud.
Modellen bygger på en forståelse af, at håndtering af skolefravær er et fælles ansvar og kræver en helhedsorienteret, sammenhængende indsats. Det indebærer blandt andet, at skoler, PPR og kommunale sagsbehandlere samarbejder med fokus på både læringsmiljøet i skolen, relationer, fritidsliv, forhold i hjemmet og barnet selv.
Det er desuden grundlæggende for modellen, at barnets og forældrenes perspektiver inddrages i både dialog, planlægning og beslutninger, så indsatsen tager udgangspunkt i barnets ønsker og behov.
Modellen er centreret om fire kerneelementer: samarbejde; opsporing; kortlægning og handlemuligheder. Hvert kerneelement er karakteriseret ved et antal faglige principper, som den faglige praksis skal tilrettelægges efter.
Et centralt element er også etableringen af et tværfagligt kom-i-skole-team, der er sammensat af fagprofessionelle på tværs af skole, PPR og socialområdet. Teamet kan give rådgivning om håndtering af bekymrende skolefravær, og ved komplekse problemstillinger kan teamet også tage ansvar for håndtering og løsning af den konkrete opgave i samarbejde med skole, barn og familie
Hent publikationen