Styrket læringsmiljø for børn og unge, der er anbragt ude for hjemmet

Rambøll Management Consulting2020

Udgivelsen er en screeningsrapport, der giver et overblik over viden om børn og unge, der er anbragt uden for hjemmets læring. Rapporten har bidraget til udviklingen af en indsatsmodel, som skal bidrage til at løfte børn og unge, der er anbragt uden for hjemmets generelle trivsel og faglige niveau i grundskolen.

Statistik viser, at omkring halvdelen af alle børn og unge, der er anbragt uden for hjemmet aflægger ikke folkeskolens 9. klasses prøver. Dertil kommer, at de anbragte børn, som gennemfører folkeskolens 9. klasses prøve, i gennemsnit ligger to karakterer lavere end øvrige børn og unge. Samtidig har børn og unge, der er anbragt uden for hjemmet markant højere fravær, de oplever flere skoleskift, føler sig oftere ensomme og har en øget risiko for at blive udsat for mobning.

Screeningsrapporten præsenterer eksisterende viden fra forskning samt lovende praksis fra danske kommuner i forhold til, hvordan man bedst muligt kan understøtte børn og unge, der er anbragt uden for hjemmets læring.

Fundene i rapporten er baseret på en litteraturkortlægning af relevante interventionsstudier og undersøgelser fra Danmark og Norden, som har til formål at styrke børn og unge, der er anbragt uden for hjemmets læring.

Derudover er lovende praksis på området blevet afdækket i fem kommuner med interviews med relevante ledere og medarbejdere på tværs af familieafdelinger, skoleforvaltninger og anbringelsessteder.

Rapporten indgår som en del af projektet ”Styrket læringsmiljø for børn og unge, der er anbragt uden for hjemmet”, som har til formål at udvikle en indsatsmodel, som skal bidrage til at løfte børn og unge, der er anbragt uden for hjemmets skolegang, generelle trivsel og faglige niveau i skolen. Målet er samtidig at understøtte, at børn og unge, der er anbragt uden for hjemmet gennemfører en ungdomsuddannelse og dermed forbereder dem bedst muligt til et selvstændigt voksenliv.

Rapporten er bygget op omkring indsatsmodellen. Den peger på tre væsentlige principper og seks faglige elementer, som bør være bærende for det tværfaglige samarbejde omkring børn og unge, der er anbragt uden for hjemmets læring. Dertil kommer to organisatoriske funktioner, en læringskoordinator og læringsvejledere, som skal understøtte læringsmiljøet på tværs af skole og anbringelsessted.

Tilsammen udgør disse elementer den indsatsmodel, som skal udvikles for at styrke børn og unge, der er anbragt uden for hjemmets trivsel og læring. Modellen udvikles i samarbejde med tre kommuner i perioden 2020 til 2022. Indsatsmodellens faglige og organisatoriske elementer er som en del af rapporten valideret gennem interviews med 13 ledere fra 11 forskellige kommuner.

Rapporten er målrettet modningsprojektet, men har også relevans for målgruppen af ledelse og medarbejdere, som beskæftiger sig med børn og unge, der er anbragt uden for hjemmet på tværs af skole- og socialområdet. Derudover henvender rapporten sig til plejefamilier og ansatte på anbringelsessteder.

Rapporten er udarbejdet af Rambøll Management Consulting for Socialstyrelsen over viden om børn og unge, der er anbragt uden for hjemmets læring. Den har bidraget til udviklingen af en indsatsmodel, som skal bidrage til at løfte børn og unge, der er anbragt uden for hjemmets generelle trivsel og faglige niveau i grundskolen. Beskrivelsen af indsatsmodellen er vedlagt som bilag.

Hent publikationen